Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, October 30, 2010

Tsunami setinggi pokok kelapa di Pagai Utara

Padang - Dusun Muntei Baru-Baru, Desa Batumonga merupakan kampung terparah diterjang tsunami. Ini kemungkinan kerana sumber tsunami berada di depan Pulau Pagai Utara tersebut.

Brenti, 40 tahun, dan seorang jiran lelakinya dengan susah payah berjalan melewati hutan sejauh 30 km lebih 2 jam dari dusunnya menuju Sikakap, ibukota Kecamatan Sikakap di Pulau Pagai Utara pada Selasa (26/10/2010) siang.

Beliau meninggalkan dusunnya, Muntei Baru-Baru, Desa Batumonga, juga di Pulau Pagai Utara kerana hancur diterjang tsunami pada Isnin (25/10/2010) malam. Puluhan mayat masih bergelatakan di antara puing-puing kampung yang rosak. Belum ada yang mengurus. Lebih seratus warga hilang dibawa ombak.

"Hanya kira-kira 40 orang yang selamat, seluruh rumah 73 unit dan sebuah SD, semalam kami yang hidup termasuk yang luka dan bayi tidur di tengah hujan di perbukitan di belakang kampung," ujarnya Brenti seperti dikutip Supri, wartawan Tabloid Puailiggoubat yang bertugas di Sikakap.

Brenti kehilangan isteri dan dua anaknya. Mereka terseret ombak tsunami dan belum dijumpai. Tsunaminya datang dua gelombang. Gelombang pertama sekurang-kurangnya setinggi 5 meter mengenai separuh kampung. Gelombang kedua jauh lebih tinggi, melewati pucuk kelapa yang tinggi. Mungkin lebih 8 meter.

Gelombang kedua menghancurkan seisi bangunan kampung hingga ombak menghentam ke darat sejauh 800 meter dari pantai. Kedua-dua gelombang sempat bertemu di tengah kampong, seperti tepukan tangan. Karena masing-masing menghentam dari kiri dan kanan.

Warga yang selamat, katanya, kerana lari saat gelombang pertama. Ada juga yang sudah lari selepas gempa bumi. Sedangkan warga yang tewas dan hilang kerana dihentam kedua gelombang. Ada yang terseret ombak, ada yang tertimpa pohon dan runtuhan rumah.

Gempa 7,2 SR tidak begitu keras dirasa warga. Namun goyangannya lama, mereka menjangkakan 9 minit. Warga Muntei Baru-Baru sempat kembali masuk rumah kerana sedang hujan. Sebahagian besar merasa gempa tidak akan menimbulkan tsunami.

Tapi mereka terkejut setelah mendengar dentuman seperti pecahan ombak yang sangat kuat sekitar 15 minit selepas gempa bumi. Tiba-tiba tsunami menyapu desa mereka.

Dusun Muntei Baru-Baru hanya tinggal nama. Tak ada lagi bangunan. Rabu (27/10/2010) petang baru 80 korban tewas ditemui dan 102 masih hilang. Hanya 40 orang yang selamat.

Pasukan evakuasi sudah menguburkan jenazah para korban Rabu sore. Juga membawa sejumlah bantuan. (Syof / ynt) - Padangkini

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP