Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, October 29, 2010

Letupan Merapi tak Berkaitan Gempa Mentawai

Meski terjadi hampir bersamaan, gempa di Mentawai undian tidak berkaitan dengan aktiviti gunung Merapi di Jawa Tengah. Selain letaknya yang jauh, aktiviti Merapi berkaitan kitaran gunung berapi empat tahunan, sementara gempa di Mentawai berkaitan pergeseran lempeng tektonik.

"Terlalu spekulatif kalau disimpulkan ada berkaitan satu dengan yang lain. Kalau misalnya gempa Mentawai mencetuskan aktiviti vulkanis, mengapa gunung Talang atau Anak Krakatau yang lebih dekat dengan Mentawai tidak meletus lebih dulu," kata pakar kebumian ITB Hasanuddin Abidin ketika dihubungi tadi malam, 28 Oktober.

Bukti yang lain, ketika terjadi gempa bumi besar yang berpusat di Bantul pada 2006, tidak berlaku peningkatan aktiviti vulkanis pada Merapi. "Mungkin hanya kebetulan saja kalau waktunya berdekatan," tuturnya.

Hasanuddin menjelaskan, aktiviti gunung berapi satu gunung berapi boleh saja mencetuskan aktiviti gunung api lain yang masih aktif. Misalnya aktiviti Merapi akan mencetuskan aktiviti gunung Semeru. Ini disebabkan ada paip besar yang menghubungkan dapur magma kedua gunung aktif tersebut.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP