Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, October 27, 2010

Gorbachev: Kemenangan Nato di Afghanistan suatu yang mustahil

Bekas pemimpin Kesatuan Soviet, Mikhail Gorbachev, memberi amaran bahawa kemenangan NATO di Afghanistan adalah sesuatu yang mustahil.

Gorbachev juga mengatakan bahawa AS tidak mempunyai pilihan lain kecuali untuk menarik pasukannya jika ingin mengelakkan terjadinya Vietnam lain bagi pasukannya.

Pada saat ia menjadi pemimpin Soviet, ia menarik pasukannya dari Afghanistan lebih daripada 20 tahun lalu selepas perang yang berlangsung selama 10-tahun.

Dia memuji Presiden Barack Obama untuk keputusannya yang akan mula menarik pasukan pada tahun depan, namun berkata Amerika harus berjuang untuk keluar dari situasi konflik Afghanistan.

"Kemenangan adalah mustahil di Afghanistan. Obama sudah tepat bercadang untuk menarik pasukan keluar dari sana. Tidak peduli betapa sulitnya hal itu," kata Gorbachev dalam sebuah wawancara dengan koresponden BBC Moscow, Steve Rosenberg.

Dia mengatakan sebelum Kesatuan Soviet berundur dari Afghanistan, kesepakatan telah tercapai dengan Iran, India, Pakistan dan Amerika Syarikat.

"Kami berharap Amerika akan mematuhi perjanjian yang telah kami sepakati bahawa Afghanistan harus neutral, negara demokrasi, yang akan mempunyai hubungan baik dengan negara-negara jiran dan juga baik berkaitan baik dengan AS dan Kesatuan Soviet.

"Amerika selalu mengatakan mereka menyokong hal ini, tapi pada masa yang sama mereka mengadakan latihan militan - sesuatu yang sama yang saat ini meneror Afghanistan dan lebih dari Pakistan," kata Gorbachev.

Oleh itu, akan lebih sukar bagi AS untuk keluar dari situasi seperti ini.

"Tapi apa alternatifnya - mau jadi Vietnam lain? Menghantar setengah juta pasukan? Hal itu tetap tidak akan berjaya??."

Yang terbaik yang NATO boleh berharap untuk tercapai, katanya, adalah untuk membantu negara itu bangkit semula dan membina semula negara mereka sendiri selepas perang. (Fq / bbc)

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP