Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, October 30, 2010

Pusat kota kekhalifahan Umayyah ditemui di Sepanyol

Madinat al-Zahra, pusat pemerintahan khalifah Dinasti Umayyah Abdul Rahman III dari abad kesepuluh telah ditemui dekat kota Sepanyol selatan Cordoba.

Sisa kota ketika ini sedang direstorasi dan muzium yang berada dekat lokasi memaparkan koleksi berupa benda daripada logam, batu, gading, tembikar marmar, dan barangan kaca penggalian daripada laman bandar kuno tersebut.

"Museum dari sisa peninggalan bandar Madinat al-Zahra telah menjadi tempat perkhidmatan tapak arkeologi," kata pengarah dari laman Antonio Vallejo.

Museum, yang memilki bentuk senibina Islam, telah terpilih untuk mendapatkan Anugerah berprestij Aga Khan untuk kategori Arsitektur.

"Laman ini tidak hanya berisi koleksi arkeologi dari semua bahan bangunan di laman web, juga mempunyai infrastruktur untuk menjelaskan bandar Madinat Al Zahra," tambahnya.

Ibukota pemerintahan Muslim, yang juga dikenali sebagai "Shining City", dibina selama tiga puluh tahun di kawasan seluas 112 hektar. Namun hancur kurang daripada 70 tahun kemudian.

"Abdul Rahman III mengisytiharkan dirinya sebagai Khalifah dan sebagai sebahagian daripada program politiknya ia menjadi pengasas kota tersebut," kata pakar pemulihan Immaculata Munoz Matute.

Khalifah Abdul Rahman III, salah satu putera Iberia yang paling kuat yang memerintah Cordoba pada tahun 912-961.

Pekerjaan penggalian telah menemui hanya sebahagian kecil daripada kota kuno tersebut, yang masih terus menghasilkan maklumat mengenai kehidupan di selatan Sepanyol di bawah kekuasaan Islam pada masa lalu.

Beberapa arkeolog mengatakan bahawa Khalifah mendirikan kota sebagai peringatan bagi pesaingnya dan sebagai tanda kekuasaan utamanya.

"Dia menghantar mesej politik yang sangat kuat untuk rakyatnya dan saingannya, para khalifah lain seperti kekhalifahan Fatimiyah atau Abbasiyah," kata ahli arkeologi Sepanyol Ramon Fernandez. (Fq / prtv)

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP