Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, October 25, 2010

Ipar perempuan Tony Blair masuk Islam

Ipar perempuan bekas Perdana Menteri Inggeris, Tony Blair, dilaporkan telah masuk Islam, setelah melakukan perjalanan ke Iran. Ipar perempuan yang dimaksudkan adalah Lauren Booth, yang juga seorang penyiar dan wartawan.

Booth, 43 tahun, adalah adik dari isteri Blair, dan ia dilaporkan sekarang memakai tudung yang menutupi kepalanya setiap kali dia meninggalkan rumah, melakukan sembahyang lima waktu, dan sering mengunjungi masjid tempatan manakala ia sempat.

Menurut Daily Mail, Booth memutuskan untuk menjadi seorang Muslimah enam minggu lalu setelah melawat kubur Fatima al-Masumeh di kota Qom, Iran.

"Itu terjadi pada Selasa malam, saya duduk dan merasakan hal itu sebagai suntikan spiritual, hanya kebahagiaan mutlak dan sukacita," katanya The Mail pada hari Ahad (24 Oktober).

Ketika ia kembali ke Inggeris, dia memutuskan untuk segera masuk Islam.

"Sekarang Saya tidak makan babi lagi dan saya membaca al-Quran setiap hari. Saya sudah melakukan baca Quran sampai halaman 60.

"Saya juga belum pernah minum (bir) lagi dalam 45 hari terakhir, itu tempoh terpanjang dalam 25 tahun saya. Hal aneh sejak saya memutuskan masuk Islam saya tidak mahu menyentuh alkohol, padahal saya sebelumnya adalah seseorang yang selalu menginginkan minum segelas atau dua gelas wain setiap hari. "

Ketika ditanya apakah ia akan memakai burqa, Booth menjawab: "Siapa yang tahu kemana perjalanan rohani saya akan membawa saya?"

Sebelum perjalanannya ke Iran, Booth telah merasa simpati terhadap Islam dan telah menghabiskan banyak masa bekerja di Palestin. "Saya selalu sensitif dengan kekuatan dan kemudahan yang ada dalam Islam," katanya.

Booth, selama ini juga bekerja untuk Press TV, saluran berita berbahasa Inggeris berasal dari Iran, dan menentang perang di Iraq.

Pada bulan Ogos 2008, beliau pergi ke Gaza bersama dengan 46 aktivis yang lain, untuk menyoroti sekatan Israel ke atas wilayah itu. Dia kemudian ditolak masuk ke Israel dan Mesir. Pada tahun 2006 dia adalah kontestan di reality show ITV I'm A Celebrity ... Get Me Out Here, dan menyumbang sejumlah dana ke badan amal Palestin.

Booth mengatakan ia berharap masuk ia ke dalam Islam akan membantu mengubah praduga Blair tentang Islam. Yeh, bagaimana Mr Blair? (Sa / Dailymail)

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP