Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, October 31, 2010

Rakyat Gaza bantu korban Mentawai dan Merapi

Bagi kesekian kalinya, rakyat Gaza, Palestin, telah menunjukkan rasa ukhuwah dan solidariti kepada rakyat dan bangsa Indonesia yang terus dilanda bencana, khususnya bencana yang diakibatkan tsunami setinggi tiga meter yang menghentam Kabupaten Kepulauan Mentawai, Sumatera Barat (Sumbar), malam Isnin, 25 Oktober.

Dalam masa yang hampir sama meletup Gunung Merapi di Pulau Jawa dan mengeluarkan Awan Best pada Selasa, 26 Oktober sekitar pukul 5 petang dengan jarak luncuran sekitar 1.5 hingga 2 kilometer.

Pada 2006, ketika terjadi gempa di Yogyakarta dan Klaten, Jawa Tengah, rakyat Gaza menyampaikan bantuan via KISPA (Komite Indonesia untuk Solodariti Palestin), dan bantuan tersebut berjumlah Rp. 5,000,000; (RM1,741.321) dihantar langsung oleh Ustaz Ferry Nur ke lokasi pelarian di Pundong, Kabupaten Bantul, Yogyakarta.

Begitu pula ketika gempa bumi tektonik berkekuatan 7.6 skala richter (SR) di Kabupaten Padang Pariaman, dan Kota Padang, Sumatra Barat, gempa yang terjadi pukul 17.16 WIB di kedalaman 71 km, berjarak 57 km barat daya Pariaman, pengurus KISPA yang terdiri daripada Andi Syaifuddin (Sekjen) dan Dasrial (Bendahara) menyampaikan secara langsung amanah rakyat Gaza, Palestin kepada korban gempa di Ulaan, Pariaman.

Walaupun rakyat Gaza, Palestin sedang dijajah dan sekatan Israel dan sekutunya, rumah mereka hancur, hidup di kem pelarian, kesulitan mendapatkan keperluan asas dan ubatan, tetapi mereka masih memiliki iman dan rasa kepedulian yang tinggi terhadap rakyat Indonesia yang sedang dirundung musibah.

Ziad Said Mahmud asal Gaza, kordinator bantuan kemanusiaan antarabangsa Palestin dan juga Pengarah Al-Sarraa Foundation menjelaskan sumbangan untuk korban bencana di Indonesia merupakan hasil keputusan musyawarah antara ulama dan rakyat Palestin, baik yang ada di Semenanjung Gaza mahupun di Syria.

Lebih lanjut, Ziad menjelaskan, "Kami tahu, jumlah ini tidak seberapa berbanding kesusahan yang sedang dialami saudara kami di Mentawai dan Merapi. Tapi terimalah ini sebagai tanda cinta kami. Kita satu tubuh. Kamu sakit, kami ikut sakit, sebagaimana kamu merasa sakit ketika melihat kami sakit dan menderita kerana dijajah Israel."

Bantuan untuk korban tsunami di Mentawai sebanyak 2 ribu dolar disampaikan kepada ustaz Ferry Nur, Ketua KISPA, sedangkan bantuan untuk korban letusan gunung Merapi juga sebesar 2 ribu dolar disampaikan lewat Amirul Iman, Pengarah Operasi Sahabat al-Aqsa.

Insya Allah, bantuan dari rakyat Gaza, Palestin akan kami sampaikan kepada mereka yang berhak secara langsung dan saya mengucapkan terima kasih atas bantuan dan kepeduliannya kepada rakyat dan bangsa Indonesia, ujar ketua KISPA.

Dan bagi masyarakat yang ingin ikut serta meringankan beban penderitaan saudara kita akibat bencana, sila untuk menyalurkan infaq terbaiknya ke Infaq "KISPA" PEDULI NEGERI, khusus membantu mangsa bencana di Indonesia, Bank Muamalat Indonesia (BMI) cabang Fatmawati norek: 911.05871.99 an / Andi Syaifuddin QQ KISPA. (KISPA / fn)

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP