Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, October 7, 2010

Hari Ini 7 Oktober, sembilan tahun AS dan sekutunya 'menjajah' Afghanistan

Pencerobohan pimpinan Amerika di Afghanistan ternyata membawa masalah lain ketika sembilan tahun pencerobohan tersebut justeru lebih banyak menelan korban awam dan banyaknya pasukan asing yang terbunuh dan kerosakan yang ditimbulkan.

Pada 7 Oktober menandakan amaran kesembilan pencerobohan pasukan pimpinan AS ke atas Afghanistan.

Amerika Syarikat dan sekutunya tiba di Afghanistan pada tahun 2001 untuk menghancurkan kumpulan yang dicap Taliban menyusul adanya serangan 11 September di New York.

Negara yang dilanda perang ini terus menderita ketidakamanan dan ketidakstabilan walaupun kehadiran lebih daripada 150,000 pasukan pimpinan Amerika.

Akar rumput terbesar AS organisasi keamanan, Peace Action, bersama-sama dengan 10 organisasi AS yang lain dan koalisinya, mendesak masyarakat tempatan dan aktivis untuk mengambil tindakan untuk menamatkan bencana akibat perang.

"Dengan jumlah tertinggi kematian warga awam dan tentera tahun ini dan pilihan raya yang gagal baru-baru ini, jelas strategi tentera kerajaan Obama telah gagal," kata Paul Kawika Martin, pengarah dasar kumpulan dan politik.

"Selama lebih dari satu tahun, pungutan pendapat menunjukkan para pemilih Amerika menentang terhadap perang ini. Baru-baru ini mereka berbalik melawan pengendalian Presiden Obama di Afghanistan. Rakyat AS menginginkan pasukan dan dolar perang untuk pulang," tambahnya.

Menurut PBB, kadar kematian warga awam Afghanistan dipercepat tajam pada semester pertama tahun 2010, meningkat 31 peratus, dengan wanita dan anak-anak menanggung beban dari aksi kekerasan. (Fq / prtv)

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP