Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, October 7, 2010

Ikhwan tuntut syiah tutup penghormatan keatas kubur pembunuh Umar ra

Abu Lu'lu'ah seorang pembunuh khalifah Umar bin Khattab ra ketika Umar menjadi imam solat berjemaah. Beliau kemudiannya dikejar dan dijatuhkan hukuman bunuh para jemaah solat.

Sebaliknya pembunuh pemimpin Islam itu dianggap oleh syiah sebagai `Bapak agama yang berani' kerana keberanianya membunuh Umar.

Jemaah Islam Jordan meminta pemimpin spiritual tertinggi Iran Ayatollah Ali Khamenei, untuk menghapuskan kuil/kubur yang disebut "Abu Lu'lu'ah" yang merupakan seorang pembunuh Khalifah Umar Bin Khattab ra, yang terletak di Iran.

Permohonan tersebut datang daripada Hamzah Mansur yang juga setiausaha agung Front Amal Islam, sayap politik Ikhwanul Muslimin Jordan. Permintaan itu datang menyusul adanya ceramah penghinaan terhadap para sahabat utama Nabi dan Ummul Mukminin Aisyah ra daripada seorang pendakwah Syiah, Yasir Habib ketika ini tinggal di London.

Sebagai respons untuk membendung kemarahan kaum muslimin, Ayatollah Ali Khamenei mengeluarkan fatwa (taqiah) terbarunya yang menyatakan pelarangan untuk menghina sahabat-sahabat dan isteri-isteri Nabi Muhammad saw.

Mansur menyeru agar pemimpin spiritual Syiah Iran itu untuk segera menghilangkan kubur yang jadi tempat ziarah bagi kaum Syiah tersebut, kerana tidak ada alasan untuk menghormati seorang pembunuh sahabat nabi yang mulia.

Mansur juga mendesak pemimpin Iran untuk membenarkan muslim Sunni untuk membina masjid mereka sendiri di mana-mana mereka berada, termasuk di ibukota Teheran.

Makam Abu Lu'lu'ah terletak di bandar Kashan Iran, dan sering dikunjungi oleh kaum Syi'ah serta ada perayaan tahunan khusus untuk menghormati si pembunuh Khalifah Umar tersebut bahkan kaum Syi'ah menyebut dan memberi gelaran terhadap Abu Lu'lu'ah dengan panggilan "Bapak agama yang berani."

Di atas kuburannya yang ada di Iran tertulis kalimat-kalimat penghinaan terhadap sahabat-sahabat Nabi yang mulia, dengan mengatakan: "Kematian untuk Abu Bakar, Kematian untuk Umar, Kematian untuk Uthman." (Fq / imo)

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP