Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, October 21, 2010

Sekular Turki bermatian halang usaha hapus larangan jilbab

Sebuah mahkamah tinggi Turki pada Rabu terakhir (20 Oktober) mengancam parti politik kerana berusaha untuk menghapus larangan jilbab di kampus yang sama dengan parti pembangkang sekular telah muncul untuk mengelakkan janji mereka dahulu untuk mengatasi masalah tersebut.

Sebuah usaha untuk mencabut larangan jilbab tersebut dilapor sebagai alasan pada masa lalu untuk menutup parti politik di Turki.

Pelarangan jilbab telah mendominasi agenda negara sejak minggu lalu apabila Majlis Pendidikan Tinggi (Yok) baru saja bergerak untuk menghilangkan peraturan pelarangan kontroversi tudung di kampus universiti. Dewan YOK telah menghantar surat edaran ke Istanbul Universiti, memberi amaran pihak pentadbiran universiti bahawa mereka tidak boleh membenarkan para mahasiswa berjilbab ketika berada dalam kelas.

Pertemuan antara parti yang berkuasa Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) dan pihak sekular utama dari kubu oposisi Parti Republik Rakyat (CHP) dalam rangka mencapai konsensus tentang masalah ini, tidak menghasilkan kesepakatan pada saat CHP menolak untuk memberikan ahli mereka ke yuran parlimen yang akan mengatasi masalah tersebut.

CHP menuduh AKP mempunyai "agenda rahsia" dan menolak tawaran AKP dengan mengatakan "kami tidak akan bergabung dengan yuran itu, kami mempunyai keadaan yang lain," langkah bertentangan dengan janji yang sebelumnya diucapkan CHP.

Kemal Kilicdaroglu, pemimpin CHP, sebelumnya mengatakan selama kempen pada referendum baru-baru ini, partinya bersedia untuk menyelesaikan masalah tudung di Turki.

"Kami menuntut yuran yang akan dibentuk tanpa prasyarat atau prasangka. Sikap CHP adalah bertujuan untuk mempengaruhi orang, bukan pada sebuah penyelesaian," kata Bekir Bozdag, ketua kumpulan AKP di parlimen, dalam sebuah konferensi pers.

Mehmet Sandir, ketua kumpulan parlimen nasionalis dari MHP, mengatakan masalah jilbab harus diselesaikan di parlimen, meningkatkan kemungkinan perikatan dengan AKP dalam masalah ini.

Parti AKP secara intensif melakukan pertemuan dengan parti pembangkang setelah ada perintah dari Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan, pemimpin parti untuk menyelesaikan kebuntuan dalam persoalan tudung di Turki.

Dalam pidato selama pertemuan AKP di Kızılcahamam, Erdogan berkata beliau memerintahkan wakil kepala kumpulan AKP di parlimen untuk mengadakan perbincangan dengan rakan mereka dari parti politik lain, untuk membincangkan langkah politik yang harus diambil untuk menghapus larangan jilbab.

Ancaman Mahkamah

Di sisi lain, hanya beberapa minit selepas pertemuan AKP-CHP, peguam rasmi dari Mahkamah Agung Rayuan Turki mengeluarkan kenyataan bertulis memberikan peringatan kepada parti politik terhadap langkah mereka dalam mencabut larangan jilbab, dengan mendakwa usaha AKP dan yang lain mengancam kesekularan negara Turki.

Turki dahulu memang berusaha untuk mengangkat larangan jilbab.

Pada awal Februari 2008, AKP yang berkuasa dengan sokongan daripada pembangkang Parti Gerakan Nasionalis (MHP) melewati pindaan perlembagaan yang akan mencabut larangan mengenakan jilbab hanya di kampus universiti.

Namun, selepas rayuan oleh CHP sekular dan sekutunya, Parti Kiri Demokratik (DSP), Mahkamah Perlembagaan memutuskan bahawa DPR telah "melanggar" prinsip perlembagaan sekularisme Turki ketika melewati pindaan untuk menghapuskan larangan jilbab dan membatalkan pindaan.

Kenyataan itu berdasarkan tuntutan sebelumnya yang berdasarkan keputusan Mahkamah Perlembagaan yang menyatakan bahawa memakai tudung tidak dibenarkan di ruangan awam.

"Keputusan dan syarat-syarat badan politik harus sesuai dengan penghakiman tinggi dan undang-undang antarabangsa," kata kenyataan itu.

Larangan Jilbab diperkenalkan pada tahun 1997 ketika tentera yang kuat Turki menggulingkan kerajaan campuran yang dipimpin oleh parti konservatif. Larangan itu berlaku untuk para mahasiswi maupun perempuan yang bekerja di sektor awam. Wanita dengan tudung saat ini tidak dibenarkan untuk masuk kemudahan tentera, termasuk rumah sakit dan tidak boleh bekerja di lembaga-lembaga awam.

Namun dalam perkembangannya, ibu negara Turki pada Selasa lalu boleh dengan bebas melenggang di atas karpet merah dalam acara rasmi kenegaraan, yang di mana pada masa lalu hal tersebut sangat terlarang. Dan usaha dari petinggi perempuan di parti AKP untuk memuluskan adanya calon anggota legislatif berjilbab maju dalam pilihan raya akan datang juga menjadi catatan penting bagi 'kelangsungan' diakomodasikannya wanita berjilbab pada sektor awam yang ada di Turki. (Fq / wb)

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP