Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, October 30, 2010

Jerman kecewa `tarik tali' Netanyahu tangan Shalit

Harian Ibrani, yedeot Aharonot, Jumaat, 29 Oktober melaporkan beberapa kenyataan daripada sumber Jerman yang menyebut, pihaknya merasa kecewa dengan sikap kerajaan Netanyahu berkaitan pertukaran tawanan dengan kumpulan perjuang Palestin.

Harian itu berkata, Shalit tidak akan dibebaskan dalam waktu dekat ini. Isu yang merebak akhir-akhir, bahawa proses pertukaran tawanan mengalami kemajuan, tidak benar. Bahkan kenyataanya boleh dikatakan bertolak belakang. Hanyalah mukjizat yang dapat mengembalikan Shait ke rumahnya dalam waktu dekat.

Harian tersebt juga melapor bahawa sejumlah anggota perisikan Jerman mendedahkan kekecewaanya atas sikap Netanyahu. Mereka juga melayangkan kritik yang cukup pedas. Perundingan dalam masalah Shalit ini menemui jalan buntu. Namun kami yakin masalah ini akan dibahas dalam rapat terbatas di cabinet. Sepertinya masalah ini akan berpengaruh besar, tetapi tidak cukup siginifikan. Mungkin hanya puas, dalam rangka mencapai rekonsiliasi dalaman, katanya.

Shalit ialah tentera Israel ditahan perjuang Palestin. Perjuang Palestin, Hamas, menawarkan pembebasan Shalit dengan syarat membebaskan tahanan rakyat Palestin di penjara Israel.

Bagaimanapun sehingga kini Israel bermain tarik tali hingga Jerman kecewa dengan sikap dan mainan Israel. (Asy) - Al-Quds - Infopalestina

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP