Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, October 29, 2010

Sisa tenaga masih ada, gempa boleh berulang pada 8,8 SR

Padang, Sumatra: Aktiviti gempa dipastikan akan menimbulkan gempa di daerah lain, kerana pergeseran satu plat tektonik akan mencetuskan plat lain menyesuaikan diri.

"Hanya saja waktunya tidak boleh dijangka, bisa dalam hitungan jam, boleh juga sampai tahunan. Bergantung keseimbangan energinya," kata pakar kebumian ITB Hasanuddin Abidin.

Penjelasan yang sama disampaikan Timbalan Bidang Ilmu Pengetahuan Kebumian LIPI Hery Harjono. Dia menilai gempa 7,7 skala Richter di Mentawai adalah lanjutan pelepasan tenaga dari gempa di Bengkulu tahun 2007.

Rentetan plat bumi yang belum melepaskan tenaga berada di Pulau Siberut hingga Pulau Pagai Utara. "Tenaga masih tersisa disitu, ini yang akan berpotensi menimbulkan gempa hingga 8,8 skala Richter," ujarnya di kantor Badan Meteorologi, Klimatologi, dan Geofisika (BMKG) terakhir.

Potensi gempa 8,8 skala Richter tidak boleh diramal masa dan tempatnya, kerana ada tenaga yang disimpan oleh masing-masing plat tektonik. "Kita hanya boleh meramalkan plat yang berpotensi terpengaruh, tapi tidak bisa memastikan masa dan lokasi gempa bumi besar akan berlaku," tuturnya

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP