Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, March 20, 2010

Pakar Islam syor dibina tingkat khas bagi wanita di Masjidil Haram

JEDDAH: Seorang pakar perundangan Islam di Universiti Islam Imam Muhammad Saud mencadangkan kerajaan membina tingkat khas untuk wanita di Masjidil Haram bagi mengelak percampuran ketika tawaf dan solat.

Dr Yousuf Al-Ahmad berkata Islam mengharamkan percampuran lelaki dan wanita, sama ada di dalam atau di luar Masjidil Haram.

'Ada dua jenis percampuran jantina, iaitu keadaan sementara di jalan atau di jamrah di Mina, dan percampuran dalam tempoh lama dan sesak ketika tawaf,' katanya.

Justeru, untuk mengatasi masalah itu, pihak berkenaan wajar membina tingkat berbeza dikhususkan untuk wanita di masjid berkenaan.

Menurut beliau, binaan tambahan itu pernah wujud tetapi dimusnahkan pada era kerajaan Uthmaniyah dan ketika Arab Saudi diperintah Raja Saud.

'Pembinaan tingkat tambahan itu juga boleh memberi ruang lebih banyak kepada jemaah haji dan umrah,' katanya.

Dr Yousuf berkata semua pihak perlu menghormati hak wanita agar dapat beribadah dengan tenang di Masjidil Haram.

'Adakah mereka tidak berhak diberikan satu atau dua tingkat khas untuk bertawaf? Adakah mereka tidak berhak bertawaf tanpa perlu bersesak-sesak dengan lelaki?

'Apa salahnya membina kawasan khas itu di dalam masjid untuk memberi keselesaan kepada wanita?' katanya.

Turut perlu diberi perhatian adalah aspek kawalan di tingkat berkenaan.

'Di situ jemaah wanita terhindar daripada sorotan kamera dan imej mereka ditayangkan ke serata dunia melalui satelit,' kata Dr Yousuf. -- Agensi.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP