Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, March 19, 2010

Dokumen rahsia pemerintah AS tentang serangan 9/11, bocor lagi

Informasi baru tentang peristiwa serangan 11 September 2001 di Amerika Syarikat bocor lagi. Lembaga American Civil Liberties Union (ACLU) berhasil mendapatkan sebuah dokumen rahsia milik pemerintah AS berkaitan peristiwa Black September itu.

Dalam dokumen itu terungkap bahawa pemerintahan AS yang ketika itu dipimpin oleh Presiden George W. Bush ternyata menekan komisi investigasi 9/11 agar tidak menyelidiki lebih jauh insiden yang membunuh ribuan warga AS itu.

Pemerintahan Bush menolak permohonan Komisi untuk meminta keterangan dari para tertuduh pelaku serangan dengan alasan, Komisi telah "melampui batas" jika hal itu dilakukan dan akan mengganggu usaha pemerintah untuk melindungi bangsa dan negara AS.

Dengan dalih bahawa pemerintah perlu melindungi keamanan nasional termasuk melindungi rakyat AS dari serangan teroris di masa depan, Bush memerintahkan agar Komisi Investigasi 9/11 tidak melakukan penyelidikan lebih jauh lagi terhadap peristiwa serangan tersebut.

"Pejabat pemerintahan AS bertanggung jawab atas menegakkan undang-undang, pertahanan dan fungsi intelijen pemerintah. Kami mendesak Komisi untuk tidak lebih jauh lagi mengusulkan untuk ikut serta dalam proses interogasi para tahanan," demikian isi dokumen yang diperolehi ACLU.

Tahanan yang dimaksud adalah para tertuduh pelaku serangan 11 September 2001 yang sudah ditangkap dan dipenjarakan AS.

Dokumen dalam bentuk surat itu bertarikh 6 Januari 2004 dan ditandatangani oleh mantan Setiausaha Agung AS, John Ashcroft, Menteri Pertahanan, Donald Rumsfeld dan Direktur CIA, George Tenet.

Komisi Investigasi dibentuk pemerintah AS pada bulan November 2002. Tugasnya, menyiapkan laporan menyeluruh tentang hal berkaitan peristiwa serangan 11 September 2001 yang masih menimbulkan tanda tanya besar.

Seiring perjalanan waktu, makin banyak orang termasuk di kalangan masyarakat AS sendiri yang meyakini bahawa AS telah memanipulasi peristiwa serangan yang dikenal dengan Black September itu.

Kecurigaanpun makin menguat, mengapa pemerintahan Bush ketika itu melarang Komisi Investigasi 9/11 menyelidiki lebih jauh serangan tersebut? Pasal apa? (ln/prtv)

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP