Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, June 25, 2010

Julia Gillard, PM Australia, keturunan Yahudi

Setelah berbulan, Perdana Menteri, Australia Kevin Rudd menghadapi dunia politik penuh intrik (komplot menjatuhkan beliau) akhirnya beliau tercampak oleh rakan Parti Buruh sendiri, Julia Gillard.

Dalam sidang akhbar pertamanya sebagai perdana menteri, Gillard tanpa selindung menjelaskan motifnya dalam mengalahkan Rudd.

Katanya, Rudd tidak lagi mendapat sokongan dari ahli parti dan masyarakat pada umumnya, dan itu membuat beliau harus `angkat kaki' daripada jawatannya.

Julia Eileen Gillard atau lebih dikenali dengan nama "Gillie" lahir di Barry, Welsh, 29 September 1961.

Beumur 48 tahun adalah Perdana Menteri Australia ke-27 dan wanita pertama yang menjadi Perdana Menteri Australia.

Gillard menjadi Pemimpin Parti Buruh Australia pada pemilihan 2010 dan pada tarikh 24 Jun 2010 sumpah sebagai perdana menteri baru hari itu juga.

Beliau sebelumnya menjawat sebagai Timbalan Perdana Menteri Australia kepada Kevin Rudd.

Pada 11 Disember 2007 beliau menjadi wanita pertama dalam sejarah Australia yang menjalankan peranan perdana menteri sementara ketika beliau menggantikan Rudd dalam Persidangan Perubahan Iklim PBB di Bali.

Gillard juga merupakan Perdana Menteri pertama kelahiran luar negeri sejak Billy Hughes, yang berkhidmat 1915-1923.

Beliau juga perdana menteri pertama Australia yang tidak pernah berkahwin (John McEwen seorang duda selama menjawat perdana menteri, dan kemudian berkahwin lagi).

Gillard telah menjadi ahli Parti Buruh sejak pilihan raya persekutuan 1998. Dia berasal dari Divisi Lalor, barat Melbourne.

Pada 23 Jun 2010, selepas pertemuan sepanjang malam antara Gillard dan Kevin Rudd, kemudian Rudd menemui media pada pukul 10.30 pm dan mengumumkan bahawa Gillard telah meminta Rudd untuk mengundurkan diri atau terus memegang kepimpinan suara dengan Kaukus ahli berjumlah 115. Ini untuk menentukan kepimpinan Parti Buruh dan juga Perdana Menteri Australia.

Gillard tidak pernah berkahwin atau mempunyai anak. Pasangannya sejak tahun 2006, Pasukan Mathieson, adalah seorang penata rambut Gillard.

Jurucakapnya mengatakan bahawa beliau adalah seorang Baptis "bukan-pengamal" dan "tidak keagamaan."

Menurut salah satu jawapan di wiki.answer, Gillard mempunyai keturunan Yahudi dari ayahnya. (Sa / gulfnews / wikipedia / wiki.answer)

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP