Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, May 31, 2010

Senario "Operation Sky Wind" Israel untuk gagalkan bantuan ke Gaza

Israel benar-benar melancarkan serangannya ke kapal pembawa bantuan untuk rakyat Gaza "Freedom Flotilla." Israel memang sudah jauh menyiapkan serangan itu, yang diberi kod "Operation Sky Wind" dengan target menyerang dan menculik para aktivis kemanusiaan dalam rombongan kapal "Freedom Flotilla."

Sumber di Israel mengatakan, Tentera Laut menyasarkan pengambialihan "Freedom Flotilla" dengan cara paksa sebelum misi bantuan itu mencapai pantai Gaza dan "Operation Sky Wind" akan dilakukan empat tahap.

Tahap pertama, Tentera Laut Israel akan menyampaikan amaran agar kapal misi bantuan itu tidak mendekat ke "garis merah". Jika kapal tetap dekat, maka dianggap telah melakukan "melanggar undang-undang" Israel.

Tahap kedua, pasukan Israel masuk secara paksa ke kapal misi bantuan ke Gaza dan mengambil alih kapal itu. Jika awak kapal itu tidak mematuhi perintah, pasukan Tentera Laut Israel akan melakukan serangan dan menguasai konvoi kapal yang terdiri daripada lapan kapal yang membawa sekitar 800 aktivis kemanusiaan.

Kemudian kapal itu akan dibawa ke pelabuhan Ashdood dan para aktivisnya akan ditawan dalam sebuah kemah besar yang sudah disiapkan khusus untuk operasi itu.

Tahap ketiga, tentera dan polis Zionis akan memaksa para aktivis untuk menandatangani kenyataan bahawa mereka bersedia dideportasi ke negara asal mereka masing-masing. Setelah itu, Israel akan mengusir para aktivis tersebut dengan penerbangan udara melalui lapangan terbang Ben Gurion.

Tahap keempat, para aktivis yang menolak menandatangani kenyataan deportasi, akan ditahan, diperiksa kesihatannya dan akan diserahkan kepada Briged Nahshon, pasukan yang berada dibawah komando Lembaga Pemasyarakatan Israel. Setelah itu, para aktivis yang dianggap membangkang akan dihantar ke penjara Israel di Be'er Sheva dan penjara lain sehingga mereka menjalani proses undang-undang dan dideportasi seluruhnya.

600 aktivis kemanusiaan yang menumpangi lapan kapal yang membawa bantuan untuk warga Gaza menegaskan, mereka sudah bertekad bulat untuk menembusi kepungan Israel di Gaza, tidak peduli dengan ancaman yang dilontarkan rejim Zionis Israel.

Dan hari ini, pasukan Israel menyerang konvoi kapal bantuan antarabangsa itu, ketika masih berada di wilayah perairan antarabangsa atau sekitar lebih dari 150 kilometer pantai Gaza. Dengan brutal tentera Zionis menyerang ke dalam kapal dan menembak para aktivis. Maklumat terkini menyebut, 20 aktivis tewas akibat serangan itu dan 30 orang lainnya cedera. (Ln / imemc / prtv)

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP