Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, May 31, 2010

Ribuan demonstrasi Turki serbu Konsulat Israel di Istanbul

Ribuan demonstrasi berkumpul di luar Kedutaan Israel di Turki menuntut pembuangan duta besar Israel. Demonstrasi ini sebagai tanggapan atas aksi tentera Israel yang menyerang armada kapal kemanusiaan Gaza yang mengorbankan sekurang-kurangnya 20 orang dan mencederakan lebih daripada 50 orang lain.

Banyak mangsa menjadi korban akibat serangan membabi buta Israel tersebut termasuk antaranya adalah warga Turki.

Para demonstrasi di Istanbul Turki saling tolak menolak dengan polis yang menjaga di depan konsulat Israel itu, para demonstrasi meneriakkan kata-kata "Damn Israel!."

Demonstrasi besar itu selain disebabkan oleh serangan tentera Israel terhadap armada kebebasan juga kerana adanya seruan panggilan dari telefon dan Twitter yang mengajak warga Turki tunjuk perasaan berikutan persitiwa itu.

Demonstrasi dilaporkan juga terjadi di konsulat Israel lain di seluruh Eropah, namun sejauh ini demonstrasi di Istanbul adalah yang terbesar.

Para penunjuk perasaan menyebut serangan Israel terhadap aktivis tidak bersenjata sebagai satu tindakan rampasan kerana serangan itu berlaku di perairan antarabangsa. (Fq / imemc)

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP