Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, May 2, 2010

Qindil: Gas Mesir, lindungi Israel dan matikan Palestin

Kolumnis pembangkang Mesir, Abdul Halim Qindil yang juga pimred al-Karamah Mesir mengkritik pedas kerajaan Mesir akibat tindakan mereka membunuh warga Palestin di terowong bawah tanah di sempadan dengan Gaza.

Ia merasa aneh dengan tindakan Mesir membunuh empat warga Palestin beberapa hari lalu. "Hanya rejim Mesir yang tega melakukan itu," ujarnya.

Dalam kenyataan khususnya kepada Infopalestina, Jumaat (30 April) Qindil berkata, "Kami tidak pernah mendapati rejim yang melakukan tindakan seperti ini terhadap saudara-saudaranya sendiri yang terblokade.

Rejim Mesir tidak hanya merasa cukup ikut serta dengan musuh Israel dalam menyekat warga Gaza, bahkan mereka melampaui batas dengan membunuh pekerja di terowong bawah tanah yang mengakut barang dan ubat-ubatan yang diperlukan warga Semenanjung Gaza. Padahal terowong itu sudah menjadi nadi mereka,"

Qindil menambah, tak pernah seharipun terlewat kecuali rejim Mesir menghancurkan dua hingga tiga terowong antara Mesir dan Semenanjung Gaza untuk memutus akses yang kedua wilayah dan untuk membina tembok besi yang dibina Mesir untuk memuaskan hati Rumah Putih Amerika dan Lobi Yahudi Antarabangsa.

Qindil mengkritik tindakan rejim Mesir yang menampik membunuh pekerja terowong dengan gas beracun. Ia merasa aneh dengan penampikan ini.

Ia mengisyaratkan bahawa rejim Mesir masih mabuk dalam menerapkan politik luar negerinya tanpa mempedulikan makna ketetanggaan dan kemanusiaan.

"Aneh dan sungguh aneh, bagaimana Mesir memberikan gas `kehidupan buat Israel' tetapi pada masa yang sama memberikan gas `mematikan buat Palestin'." katanya

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP