Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, May 1, 2010

Gempar Benda Misteri Menimpa Tiga Rumah Di Jakarta

Oleh Ahmad Fuad Yahya

Jakarta; Jumaat, 30 April: Ahli forensik Polis Indonesia pada Jumaat mengambil sampel bahan pasir yang didakwa penduduk sebagai debu daripada tahi bintang yang menimpa tiga buah rumah di Duren Sawit, Jakarta Timur Khamis.

Ketua Jabatan Balistik Pusat Makmal Forensik Polis Indonesia Pesuruhjaya Amri Kamil memberitahu angensi berita Antara bahawa buat sementara ini, pihaknya hanya mengesyaki benda yang menimpa rumah penduduk itu adalah benda panas yang jatuh dengan laju dari angkasa.

Andaian sementara itu didasarkan kepada kenyataan beberapa orang penduduk kawasan itu yang menyaksikan kejadian itu.

BAgaimanapun, polis tidak dapat menegesahkan sama ada ia adalah tahi bintang atau tidak, sehingga mendapat keputusan ujian makmal forensik terhadap sampel debu yang diambil di tempat kejadian.

Polis juga sedang bekerjasama dengan Lembaga Peneliti Luar Angkasa Indonesia apabila mengesyaki benda misteri itu mempunyai unsur bahan kimia dari luar angkasa.

Semalam, sekurang-kurangnya tiga buah rumah di Duren Sawit rosak akibat ditimpa suatu benda yang dikatakan jatuh dari angkasa pada kira-kira pukul 4 petang.

Seorang penduduk Aci, 30 dilaporkan memberitahu sebuah laman berita online detik.com bahawa beliau masih bingung memikirkan bahawa benda yang menimpa dan merosakkan rumahnya di Jalan Delima, Duren Sawit, Jakarta Timur adalah tahi bintang, seperti yang didakwa oleh jiran tetangga.

"Tiba-tiba saja saya dengar bunyi seperti petir dua kali, ada gemuruh, lalu ada bunyi yang ketiga, akhirnya menggelegar. Terus bergetar seperti gempa, habis itu (rumah) porak-poranda, banyak debunya," kata Aci kepada detik.com Jumaat.

Benda asing itu, katanya, jatuh tepat mengenai rumah jirannya Sudarmodjo yang bernombor 31.

Rumah Aci terletak di sebelah kanan rumah Sudarmodjo manakala sebuah rumah jiran sebelah kiri Sudarmodjo juga mengalami kerosakan akibat kejadian itu. - Bernama

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP