Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, May 8, 2012

Majlis Fatwa macam Mufti Mesir Ali Jum’ah

FATWA Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia sama dan lebih kurang dengan Mufti Mesir, Ali Jum’ah mengeluarkan pandangan agama tentang larangan keluar membantah Presiden Mesir, Hosni Mubarak. Bahkan mengalukan langkah Presiden Mesir, Hosni Mubarak kononnya ingin membuat pembaharuan dalam masa tujuh bulan.

Tiba-tiba Majlis Fatwa keluar fatwa haram demo bila rakyat keluar menuntut hak mereka, tanpa menumpahkan darah, hanya demonstrasi jalanan atau `duduk bantah’.

Macam juga Ali Jum’ah, beliau mengeluarkan pandangan agama tentang larangan keluar membantah Presiden Mesir, Hosni Mubarak. Bahkan mengalu-alukan langkah Mubarak yang kononnya ingin membuat pembaharuan dalam masa tujuh bulan.

Sedangkan 30 tahun Mubarak gagal membuat pembaharuan, macam juga BN sudah 50 tahun lebih memerintah masih belum buat perubahan.

Jadi jika BN tidak mampu buat perubahan, Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak mesti berhenti dan berikan laluan kepada pilihan rakyat.

Jika rakyat berhenti membantah, regim BN akan terus berkuasa sesuka hati melakukan rasuah, menyeleweng dan menzalimi rakyat.

Kenapa Ali Jum’ah tidak mengeluarkan fatwa tentang penyokong Mubarak yang membunuh rakyat awam dalam demonstrasi tersebut.

Dan kenapa Majlis Fatwa tidak mengeluarkan fatwa ramai para demontrasi dipukul polis.
Malaysia menjadi mundur berbanding negara yang menjadi saingan selama ini disebabkan pemerintah yang zalim dan korupsi, dibantu pula oleh ulama yang bersekongkol.

Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi dalam temubual siaran setelit al-Jazeera yang menyatakan pejuang yang mati berdemonstrasi aman di Mesir adalah syahid dan demonstrasi itu mesti disokong! Inilah contoh ulama yang berani dan berkata tanpa kepentingan diri.

Semoga golongan agama Malaysia tidak menjadikan tindakan Mufti Mesir itu sebagai teladan positif, sebaliknya ia adalah contoh negatif seorang yang memakai gelaran agama.

Tokoh ulama dunia, Yusuf Qardhawi berpendapat demonstrasi adalah harus kerana ia adalah salah satu kaedah untuk membebaskan rakyat dari cengkaman pemerintahan yang zalim, tidak adil serta tidak memberikan kebebasan rakyat bersuara dan bergerak dalam suasana yang aman.

Malah dalam satu temubual dengan siaran setelit al-Jazeera, Yusuf al-Qaradawi berkata pejuang yang mati berdemonstrasi aman di Mesir adalah syahid dan demonstrasi itu mesti disokong.

Sedangkan Ali Jum’ah tidak berfatwa tentang tindakan Mubarak menipu rakyatnya. Sifat
Ali itu nampak sama dengan majlis fatwa yang tidak memberi pendapat berhubung sikap membisu Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak terhadap lapan tuntutan Bersih 3.0 iaitu bersihkan senarai undi (daftar pemilih), reformasikan undi pos, guna dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minima 21 hari, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Walaupun fatwa itu tidak ditujukan khas kepada Bersih 3.0 tetapi hakikatnya memang kepada perhimpunan itu dan Pengerusi Jati, Datuk Dr Hasan Ali pun akui fatwa itu merujuk kepada Bersih 3.0, 28 April lalu. Jadi tindakan Majlis Fatwa itu menjatuhkan imejnya sendiri.

Kenyataan Ali Jum’ah meminta rakyat Mesir menghentikan tunjuk perasaan.

Ali Jum’ah tidak lantang seperti al-Syeikh al-Qardhawi, Muhammad al-Ghazali rh dan lain-lain dalam mengkritik kezaliman dan kerakusan Mubarak.

Beliau tidak berfatwa tentang tindakan Mubarak menipu rakyatnya sama macam Majlis Fatwa tidak berfatwa tentang rasuah dan penyelewengan kerajaan BN.

Majlis Fatwa tidak keluar fatwa penipuan dan ketidakadialan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Tidak adil lawan dia zalim. Maka SPR zalim dibawah BN jadi patut rakyat membantah dan berdemontrasi.

Ali Jum’ah adalah benteng Hosni Mubarak, dia dilantik oleh Mubarak sekalipun ramai tokoh ilmuwan Mesir lain yang jauh lebih terserlah keilmuan dibandingkan beliau.

Malang sekali, selama beliau dilantik, apa yang sering beliau bangkitkan hanyalah isu sekitar perselisihan pendapat dalam kalangan umat Islam seperti masalah perbezaan mazhab dalam aliran kalam dan fekah.

Ini faktor orang ramai mula memperlekehkan ulama Majlis Fatwa kerana fatwa bertentangan dengan pendapat Pengerusi Kesatuan Ulama Sedunia, Syeikh Dr Yusuf al-Qardhawi yang membenarkan demontrasi.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP