Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, February 7, 2012

Anak luar nikah tujuh keturunan tidak boleh jadi wali

ORANG Johor memang pelik. Kali ini saya dengar cerita anak lelaki laur nikah tidak boleh jadi wali sampai tujuh keturunan. Ramai yang percaya kononya ustaz yang kata. Bila ditanya daripada nas mana?

Ustaz yang kata. Ustaz tu ada nas ke? Kalau dia ada nas sila tunjuk. Jangan main cakap kerana kononnya autoriti dia ustaz. Ini yang banyak Islam punah. Ramai yang mahu title ustaz supaya dipandang hebat oleh masyarakat.

Sedangkan orang yang dok bangga dengan title ustaz ni dok sebar ilmu merapu. Ilmu akal dan alam mistik Melayu.

Kalau kita dengar tujuh keturunan pun dah boleh agak ini ilmu mistik Melayu bukan daripada nas Islam.

Mana ada Allah SWT hukum manusia sampai tujuh keturunan kecuali fahaman ilmu Melayu. Kalau Allah SWT tidak suka kaum Lut yang guy maka Allah hukum kaum itu. Tidak pada keturunan seterusnya.

Kejahatan seorang itu tidak diwarisi atau dosanya tidak diwarisi. Kecuali waris itu ikut jahat macam bapa dia itu lain cerita. Tetapi baik dan jahat itu tidak diwarisi. Itu hak sendiri maka itu Allah bagi dosa dan pahala juga tidak boleh diwarisi kecuali yang dinaskan.

Rupanya rosak Islam orang Melayu kita ini kerana ada orang bernama Ustaz tetapi dia punya ajaran bukan macam ustaz. Dicampur aduk dengan ajaran alam mistik Melayu. Orang nampak dia hebat kerana dapat tunjuk kelebihan tertentu. Maka orang yang lihat kononnya Islam. Maka semua perkara yang ditutur kononnya Islam.

Jadi orang Islam kena berjaga ilmu semacam ni. Ramai yang mengaku ustaz konon nak dipandang tinggi oleh masyarakat dia.

Tidak tahu kalau kita yang tidak bertemu nas tersebut. Kalau betul ada mungkin sahabat pembaca boleh bagi pandangan. Setakat ini saya tak pernah dengar.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP