Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, February 23, 2012

Amerika takut kebangkitan Afghanistan

DISEBALIK insiden bakar al-Quran, Amerika mula gerun melihat kebangkitan rakyat Afghanistan. Umat Islam Afghanistan boleh dikatakan bumi kedua selepas Palestin yang berani menentang penjajah dan hizbul syaitan.

Rakyat Afghanistan tidak seperti Iraq dan negara Arab lain. Ia bumi perjuang syuhada sejak menentang penjajahan Rusia dan sekutunya. Dan ia adalah bumi yang akan mengaibkan Amerika dalam masa negara Arab dan umat Islam lain sedang memuja Amerika serta takut kepada Amerika.

Disebalik kemiskinan tetapi terselindung roh perjuangan Islam yang hebat. Ia bangkit apabila ada pihak yang sengaja menghina dan mahu menjatuhkan maruah Islam.

Amerika kamu akan menerima nasib seperti Rusia.

Kita doakan umat Islam Afghanistan bersama dengan perjuang Islam menjatuhkan Amerika dan boneka Amerika.

Boneka dan tali barut inilah yang melambatkan kemenangan Islam di Afghanistan.


Demo kecam pembakaran al-Quran di Afghanistan masuk hari kedua
Rabu, 22/02/2012

Demonstrasi anti-Amerika meletus di pinggiran Kabul untuk hari kedua Rabu semalam (22/2) dan di bandar lain Afghanistan berkaitan insiden pembakaran al-Quran yang sengaja di sebuah pangkalan tentera di Afghanistan.

Beberapa orang tercedera, kata saksi melihat, ketika tembakan dilepaskan saat ratusan warga Afghanistan yang marah berkumpul di hari kedua pertengkaran selepas insiden pembakaran al-Quran di pangkalan utama NATO di Afghanistan.

Pasukan keselamatan menembak tembakan ke udara untuk menyurai ratusan orang yang berkumpul di luar kompleks perumahan untuk orang asing di pinggiran Kabul. Demonstran yang marah membakar lori bahan bakar di luar kompleks, di jalan raya utama yang menghubungkan ibu negara Afghanistan dengan bandar timur Jalalabad.

"Kematian bagi Amerika," teriak para penunjuk perasaan yang marah.

AS sendiri telah meminta maaf Selasa terakhir untuk insiden pembakaran buku, termasuk al-Quran, yang telah ditarik dari rak-rak perpustakaan di pangkalan Bagram.

Pada demonstrasi hari Rabu ini di Kabul, ketua polis Muhammad Ayub Salangi tiba di lokasi dengan beratus-ratus bala bantuan dalam usaha untuk melindungi aksi massa.

Beberapa kilometer jauhnya, beratus-ratus orang juga berkumpul di luar kem Phoenix, pangkalan tentera AS, dan membaling batu ke pemasangan tersebut, kata jurucakap polis wilayah Kabul Ashmatullah Stanekzai. Ada laporan bahawa tembakan juga terdengar di dekat kem Phoenix.

Stanekzai mengatakan demonstrasi lain yang lebih kecil yang terdiri lebih dari 100 orang sedang berlangsung di barat Kabul dekat universiti di ibu negara.

Polis di timur bandar Jalalabad mengatakan beribu-ribu orang berkumpul di bahagian bandar mengecam pembakaran al-Quran.

Setelah insiden pembakaran al-Quran, Selasa kelmarin lebih daripada 2,000 warga Afghanistan berdemonstrasi di luar Pangkalan Udara Bagram di dekat ibukota. Insiden pembakaran al-Quran sendiri terjadi Isnin malam, ketika para pekerja Afghanistan melihat tentera AS membuang buku-buku ke tempat sampah dan membakar buku termasuk al Quran dan buku-buku agama lain.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP