Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, February 27, 2012

العثورعلى إنجيل يحوي نبوءة عيسى بالنبي محمد عمره 1500عام



Ditemui di Turki, satu salinan yang jarang Alkitab ditulis dalam bahasa Aramaik dan kembali ke tahun-tahun pra-1500, menunjukkan bahawa Al-Masih (saw) meramalkan kemunculan Nabi Muhammad (saw) selepas dia.

Acara ini masih berjalan Vatican, telah dipanggil Paus Benedict XVI pratonton buku, yang telah berada di bayang-bayang kebanyakan 12 tahun yang lalu, mengikut Mail Harian "akhbar British.

Yang Menteri Kebudayaan dan Pelancongan yang Gunay Ertgoul Turki: "Nilai buku ini adalah dianggarkan pada $ 22 juta, yang mengandungi yang nubuatan Kristus, kemunculan Nabi Muhammad, tetapi jemaat Kristian meneruskan untuk menyembunyikan sejak beberapa tahun lalu bagi persamaan berat dengan apa yang datang dalam Al-Quran mengenainya yang.

Dan sepadan dengan kandungan versi ini Alkitab dengan iman yang Islam, yang menggambarkan Nabi Isa sebagai 1 manusia dan tidak tuhan 1 untuk menyembah, Islam menolak yang Triniti Suci dan penyaliban Kristus, dan bahawa Isa meramalkan dengan kemunculan Nabi Muhammad selepas dia.

Satu salinan Alkitab bahawa Yesus memberitahu imam bertanya siapakah penggantinya, beliau berkata: "Muhammad namanya diberkati." Gunay berkata bahawa Vatican telah secara rasmi meminta pratonton buku, yang menjadi milik pihak berkuasa Turki, selepas kehilangan beliau pada tahun 2000, Mediterranean di Turki, dan kemudian menuduh geng penyeludup kesan yang dicuri melalui penggalian haram dan dibicarakan sekarang.

Al-Quran mengatakan dalam 6 ayat Surah Gred: (Seperti kata Isa Ibni Mariam itu kanak-kanak Israel Saya yang Rasul Allah kepada anda mengesahkan tangan Taurat dan 1 petanda seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang dinamakan Ahmad apabila beliau membawa mereka dengan keterangan-keterangan yang jelas nyata, mereka berkata:. Ini ialah sihir)

Berkata Pastor Ihsan Ozbek akhbar "Zaman" Turki "salinan Alkitab dating kembali kepada salah seorang pengikut St Barnabas sebagai mereka menulis dalam abad kelima atau keenam, manakala yang Barnabas Wah tinggal dalam AD abad yang 1 untuk menjadi salah seorang rasul-rasul Kristus."

Seperti yang dijelaskan Profesor Teologi Umar Farooq, Hermann: "Pemeriksaan saintifik akan membolehkan kami mengesan hampir dengan usia sebenar salinan itu akan menentukan sama ada sebenarnya ditulis oleh St Barnabas, atau salah satu pengikut-pengikutnya."

Patut diberi perhatian bahawa manuskrip Alkitab di Syriak Kristus, dan bernilai $ 2.4 juta, akan dipaparkan dalam Alonthogravea Muzium di Ankara.

Pihak berkuasa Turki memutuskan untuk memindahkan muzium untuk mengekalkan dan peliharalah mereka dari kerosakan kerana menjadi salah satu aset budaya.

Manuskrip mengandungi cabutan daripada Alkitab ditulis dalam surat emas pada kulit dan dikaitkan dengan Potter.

عُثر في تركيا على نسخة نادرة من الإنجيل مكتوبة باللغة الآرامية وتعود إلى ما قبل 1500 عام، تشير إلى أن المسيح (عليه السلام) تنبأ بظهور النبي محمد (صلى الله عليه وسلم) من بعده.

ومازال هذا الحدث يشغل الفاتيكان، فقد طالب البابا بنديكتوس السادس عشر معاينة الكتاب الذي بقي في الخفاء أكثر من الـ12 عاماً الماضية، وفقاً لصحيفة "ديلي ميل" البريطانية.
وقال وزير الثقافة والسياحة التركي أرطغول غوناي: "إن قيمة الكتاب تقدر بـ22 مليون دولار، حيث يحوي نبوءة المسيح بظهور النبي محمد، ولكن الكنيسة المسيحية عمدت إلى إخفائه طيلة السنوات الماضية لتشابهه الشديد مع ما جاء في القرآن الكريم بخصوص ذلك.

ويتوافق مضمون هذه النسخة من الإنجيل مع العقيدة الإسلامية، حيث يصف المسيح بأنه بشر وليس إلهاً يُعبد، فالإسلام يرفض الثالوث المقدس وصلب المسيح، وأن عيسى تنبأ ظهور النبي محمد من بعده.

وجاء في نسخة الإنجيل أن المسيح أخبر كاهناً سأله عمن يخلفه، فقال: "محمد هو اسمة المبارك". وذكر غوناي أن الفاتيكان طلبت رسمياً معاينة الكتاب الذي أصبح بحوزة السلطات التركية، بعد اختفائه عام 2000 بمنطقة البحر المتوسط في تركيا، واتهمت حينها عصابة من مهربي الآثار بسرقته خلال الحفريات غير الشرعية وتتم محاكمتهم حالياً.

ويقول القرآن الكريم في الآية 6 من سورة الصف: (وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءهُم بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ).

وقال القس إحسان أوزبك لصحيفة "زمان" التركية: "إن نسخة الإنجيل تعود إلى أحد أتباع القديس برنابا لأنها كتبت في القرن الخامس أو السادس، بينما عاش القس برنابا في القرن الأول للميلاد لكونه أحد رسل المسيح".

فيما أوضح أستاذ علم اللاهوت عمر فاروق هرمان: "أن الفحص العلمي سيمكننا قريباً من كشف العمر الحقيقي للنسخة وستحدد إن كانت كتبت فعلاً عن طريق القديس برنابا أو أحد أتباعه".

يُشار إلى أن مخطوطة من الكتاب المقدس باللغة السيريانية كتبها المسيح وتقدر قيمتها بنحو 2.4 مليون دولار، ستعرض في متحف الأنثوغرافيا في أنقرة.

وكانت السلطات التركية قررت نقلها للمتحف لصيانتها والحفاظ عليها من التلف لكونها إحدى الأصول الثقافية.

وتحوي المخطوطة مقتطفات من الكتاب المقدس مكتوبة بأحرف ذهبية على الجلد ومرتبطة بوتر.

- Google translate

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP