Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, January 9, 2012

Saiful patut dibicara dibawah Qazaf

Saya mengikuti kebanyakan komen di facebook dan blog. Kebanyakan saya rasa ramai tidak faham tuduhan kes liwat keatas Anwar. Persoalan zina atau liwat ia membabitkan maruah. Dan pertuduhan mesti kemukakan empat saksi.

Malah Dr Hasan sendiri tidak faqeh, mungkin dia dipengaruhi seseorang kerana kata-kata beliau berlainan sangat ketika ditahun 1998-99. Kenapa? Jangan lupa harta pangkat boleh mengubah hati kita.

Saya rasa anda juga ingat sokongan Hasan kepada Anwar ketika berdepan tuduhan dan konspirasi liwat 1. Sebaliknya kali ini berlainan madah bicara beliau. Malah dituduhnya kes itu kes peribadi Anwar.

Dimana hilang persaudaraan Hasan sesama muslim diibarat satu tubuh. Apabila satu bahagian tubuh sakit, maka bahagian tubuh lain turut terasa sakit.

Apakah Hasan tidak faham bahawa bertindak tidak adil sesama Islam adalah perbuatan zalim yang termasuk cegah kemungkaran.

Umno pula berkata, kalau mahkamah putus bersalah dikatakan mahkamah tidak adil. Ada setengah pulak mengatakan kemenangan itu milik peguam Karpal Singh.

Ini cuak Umno yang mahu yang memang kerja dia jaga buntut Umno. Dia akan cari ruang nak lagakan orang Melayu dengan bukan Islam.

Kes Anwar sebenarnya kalau diamati tidak akan pergi jauh kerana sudah tenu Saiful akan dibicara dibawah Qazaf kerana ia gagal kemukakan empat saksi.

Sekiranya Saiful kata dia dirogol dan dibicara dibawah takzir maka siasatan mesti dilakukan. Pendakwaraya kena kemukakan bukti.

Ini kerana kes tersebut membabitkan maruah seseorang. Saya rasa Hasan Ali sebagai exco agama kena memahami kaedah ini. Jangan ilmu sekularnya mengabui ilmu Islam.

Mengikut Islam kes liwat akan dibicara dibawah hudud tetapi kita dapati Saiful gagal bawa empat saksi maka si penuduh kena bicara bawah qazaf.

Kalau Saiful merasakan dirinya dirogol dan tiada empat saksi maka kes itu boleh dibicara dibawah takzir.

Soalnya apakah beliau dirogol, dipaksa liwat? Kita tidak dengar pula pengakuan itu.
Jadi kes itu sepatutnya ditolak awal-awal lagi dan Saiful yang patutnya dibicara dibawah Qazaf.

Namun mungkin ada yang simpati dengan Saiful dia mengatakan dia dirogol maka siasatan dilakukan apakah benar-benar jubur Saiful dirobek Anwar.

Tetapi kebanyakan bukti tidak jelas sebagaimana kita ikuti perbicaraan mereka. Maka memang patut Saiful di Qazaf.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP