Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, December 30, 2011

Seleweng zakat sebab umat Islam tidak bersatu, lemah

SEMUA umat Islam tahu hendak menyatu dan memperkasa umat Islam tetapi penyelewengan pun kena tangani juga kerana ia penyebab pecah belah dan lemah umat Islam.

Umat Islam yang lemah dan layak terima zakat tidak dapat kerana duit zakat telah diseleweng kepada yang lain. Ini penyebab utama umat Islam jadi lemah kerana penguasa zakat tidak berlaku adil dan tidak diagih asnaf secara saksama dan keutamaan kepada kemiskinan.

Jadi mereka akhir tidak jawab penggunaan wang itu. Perkara itu didedah dalam laporan Audit Negara kenapa mereka tidak jawab. Pihak Pakatan Rakyat yang membangkitkan sahaja kenapa nak tuduh orang mempolitikkan wang zakat?

Kalau betul kata pembayaran kos guaman menggunakan peruntukan khas geran kerajaan, tunjuk dokumen.

Berita berikut:

MAIWP dakwa tidak niat seleweng wang zakat
Muda Mohd. Noor
December 30, 2011

Maiwp tidak pernah berniat menyeleweng wang zakat kerana ia bukan hala tuju dan dasar majlis.

PETALING JAYA: Setiausaha Majlis Agama Islam Wilayah Persejutuan (Maiwp) Datuk Che Mat Che Ali berkata, dakwaan penyalahgunaan wang zakat oleh majlis sebagai berbaur politik.

Katanya, Maiwp tidak pernah berniat menyeleweng wang zakat kerana ia bukan hala tuju dan dasar majlis.

“Sepatutnya perkara ini tidak boleh berlaku dan tidak patut berlaku kerana umat Islam di Malaysia khususnya di Wilayah Persekutuan seharusnya menumpukan kepada tugas asasi iaitu menyatu padu dan memperkasa umat Islam.

“Kita sebagai satu masyarakat akan dipandang mulia oleh orang lain kerana mengamalkan perkara berlandaskan Islam yang sebenar,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Pagi tadi, NGO Jingga 13 membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menjalankan siasatan terhadap ketiga-tiga indivu berkenaan.

Che Mat yang juga pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) berkata demikian sebagai menjawab dakwaan pemimpin pembangkang bahawa Maiwp menyalahguna wang zakat sebanyak RM63,650 bagi membiayai kos guaman dalam menghadapi kes permohonan qazaf ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Laporan SPRM

Selain Che Mat, dua lagi ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Jamil Khir Baharom dan Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan, Shamsuddin Hussain.

Che Mat menjelaskan bahawa mereka menggunakan peruntukan khas geran kerajaan bagi menjelaskan kos guaman tersebut.

Sehubungan itu, beliau meminta umat Islam agar tidak terpengaruh dengan dakwaan tersebut.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP