Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, December 8, 2011

An-Nahdhah ingatkan Ikhwan pengalaman di Algeria

KITA belum lupa kemenangan Islamic Salvation Front (FIS) atau Barisan Penyelamat Islam merupakan parti Islam di Algeria menang 80 peratus dalam pilihan raya Algeria pada 1992.

(Gambar; Kemenangan FIS di Algeria)

Kemenangan besar FIS dalam masa Algeria diperintah oleh kuku besi dan enggan menerima kehadiran parti lain di negeri itu. Pada 1990 banyak berlaku demontrasi sebagaimana apa yang kita lihat demo di negara-negara Arab sekarang.

Pada 1991, FIS berjaya menarik perhatian ramai rakyat Algeria. Bila pilihan raya diadakan pada 1992, FIS menang besar.

Bagaimana pun Barat melihat kemenangan FIS itu sebagai ancaman. Mereka masuk campur urusan negara itu dan melakukan rampas kuasa.

Presiden Benjedid bersama pimpinan tentera, Mohammed Boudiaf menguling kerajaan FIS. Boudiaf menguasai Algeria dan Pemimpin FIS, Abassi Madani dan Ali Belhadj dipenjarakan.

Sejarah pemberontakan dan penbunuhan sebelum 1990 berulang di Algeria. Boudiaf pula jatuh dalam rampasan kuasa oleh Letnan Mohammed Bumaaraf. Partai Sosialis didukung tentera memerintah selama 30 tahun.

Ternyata FIS berjaya memberi keamanan dan ketenteraman di Algeria. Malah umat Islam bagaimana jahiliyahnya mereka tetapi tetap mahu sebuah negara yang jauh di lubuk hatinya menginginkan sebuah partai Islam yang benar-benar Islam memerintan.

Umno sama dengan parti sekular di Algeria. Kalau demokrasi adil di Malaysia PAS mampu meraih kemenangan sebagaimana FIS di Algeria, An-Nahdhah di Tunusia dan Ikhwan di Mesir.

Bagaimana pun pengalaman di Algeria memberi pengajaran bermakna kepada gerakan Islam dan parti Islam. Mereka dikelilingi musuh bukan sahaja parti pemerintah yang sekular bahkan negara Barat.

Maka nasihat pimpinan parti Islam An-Nahdhah Tunisia, Rasyid Ghannouchi meminta Ikhwanul Muslimin di Mesir melakukan perikatan dengan kubu sekularis dan Kristian, dan tidak mengulangi pengalaman masa lalu Algeria, perlu diambil kira.

Cuba menunjukkan toleransi dengan kumpulan lain agar ia mampu mengelak tekanan daripada Barat.

Berita berikutnya;

Ghannouchi menggambarkan Ikhwan sebagai kumpulan besar dan gerakan kuat yang bertanggung jawab, dan kerananya Ikhwan tidak akan masuk ke dalam setiap petualangan yang salah dalam berpolitik, di mana dalam dalam politik negara setiap orang harus mendapat bahagian yang adil dari, menunjuk pentingnya membentuk kerajaan campuran agar boleh berjaya.

Dalam wawancara yang diterbitkan di majalah Foreign Policy hari Rabu kelmarin (7 / 12). Ghannouchi mengatakan bahawa masalah di Mesir lebih kompleks daripada Tunisia, kerana adanya agama minoriti dan etnik, di samping kekuatan gerakan Salafi, serta peranan tentera di Mesir sangat berbeza berbanding Tunisia.

Dia memberi amaran agar Ikhwan Mesir tidak mengulangi kesalahan di Algeria, di mana Islamis memenangi 80% dari kerusi pilihan raya di Algeria, tetapi mereka mengabaikan kumpulan minoriti dan tentera serta usahawan, yang akhirnya menyebabkan berlakunya rampasan kuasa terhadap kemenangan mereka.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP