Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, February 6, 2011

Walaupun patah, pecah tetap bangkit

SELAGI ada nyawa, biar patah atau hancur badan, nyawa Mubarak yang patut jadi galang ganti.

Presiden Mesir, Hosni Mubarak dan puteranya, Gamal Mubarak mengundurkan diri dari kedudukan mereka di parti yang berkuasa pada ketika gerakan anti-kerajaan memperhebat protes mereka.

Hosni Mubarak mengundurkan diri sebagai ketua Parti Demokratik Nasional (NDP) bersama dengan setiausaha umum parti Safwat el-Sherif pada hari Sabtu kemarin (5 Februari), DPA melaporkan. Selain itu, Gamal anaknya, juga ikut mengundurkan diri dari kedudukannya yang ada di parti.

Hossam Badrawi, anggota dari Parlimen Mesir, diharapkan akan mengambil alih sebagai setiausaha agung, media kerajaan melaporkan.

Perkembangan itu berlaku pada saat berjuta-juta orang berkumpul di Kaherah Tahrir Square untuk meneruskan aksi hari ke 12, menyeru Mubarak untuk segera turun.

Warga Mesir juga meneruskan tunjuk perasaan besar-besaran anti-kerajaan pada hari Sabtu di bandar-bandar besar negara itu. Demonstrasi besar juga diadakan di bandar lain, termasuk Alexandria dan Suez.

Demontrasi umum dilakukan yang sebahagian besar adalah aksi damai. Namun, tembakan dan pertengkaran antara demonstran dan pasukan pemerintah dilaporkan berlaku di Kaherah.

Perkembangan itu berlaku pada saat Mubarak mengadakan perbincangan dengan menteri kabinet kunci untuk mencuba dan memulakan membangkitkan semula ekonomi yang terpukul oleh aksi protes yang telah hampir dua minggu berlangsung. (fq / prtv)

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP