Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, February 6, 2011

Mubarak tetap licik walaupun nak jatuh

Presiden Mesir, Hosni Mubarak mengumumkan beliau akan mengundur daripada jawatan tersebut atau senang kata mahu letak jawatan dan meminta penunjuk perasaan menghentikan demontrasi tersebut.

Namun rakyat Mesir lebih cerdik. Mereka tahu licik Mubarak. Kalau benar Mubarak mahu letak jawatan. Sila lakukan sekarang. Kenapa perlu tertangguh?

Memang benar sangkaan rakyat Mesir. Rupanya pengumuman beliau mahu letak jawatan itu merupakan satu langkah licik bagi meneruskan kekuasaan pewaris rejim Firaun ini.

Ini juga peluang bagi beliau memperkemaskan kerajaan beliau serta bakal pengganti beliau. Beliau juga boleh meluluskan undang-undang bagi memastikan keluarga beliau tetap berkuasa di Mesir.

Mesir adalah dinasti beliau. Macam Firaun mewarisi kekuasaan dengan keturunan mereka. Semua kekayaan dikaut jadi hak milik peribadi.

Rakyat Mesir menderita tiada peluang pekerjaan. Gejara rasuah menyukarkan mereka berniaga dan mendapatkan pelang tertentu. Semua ini dikerongka oleh pro Mubarak.

Mereka bangkit dipimpin golongan setempat mendesak Mubarak letak jawatan. Kesedaran mereka lebih tinggi berbanding pemimpin politik. Jadi sukar bagi Mubarak mahu tipu mereka.

Dalam masa sama Israel tetap mahu mempertahankan Mubarak kerana ia sekutu rapat yang dapat tolong Israel membunuh rakyat Gaza di Palestin.

Amerika terpaksa akur dengan kehendak Israel atau menjaga kepentingannya di rantau Arab maka disuruh Mubarak buat perundingan bagi menyelesaikan masalah kebangkitan rakyat Mesir.

Amerika tetap mahu campurtangan di Mesir kerana mahu menjaga Israel. Amerika dan Israel amat bimbang jika yang naik mengganti Mubarak ialah daripada parti Ikhwan.

Mereka tidak kisah Mohamad al-Barade naik. Namun begitu prestasi dan sikap al-Barade semasa memegang jawatan di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dalam menyelesaikan isu nuklear seperti di Iraq dan Iran, ia tidak menguntungkan Israel.

Jadi tidak ada jalan bagi Amerika dan Israel ialah menyuruh tentera Mesir dan pasukan membunuh rakyat yang berdemontrasi.

Tentera pada awalnya mengambil sikap berkecuali kerana mahu mengambil peluang merampas Mesir daripada Mubarak. Keadaan ini juga satu hal yang perlu diperhatikan oleh rakyat kerana mereka yang penat berdemontrasi mendesak Mubarak letak jawatan tiba-tiba kekuasaan diambil oleh tentera.

Setakat ini pemimpin tentera masih pro Amerika dan sekarang mereka mula bertindak atas tekanan Amerika dan Israel.

Mereka ini juga bertindak seperti perisakan Mosad. Memunuh para demontrasi dengan berpakaian sebagai penunjuk perasaan puak pro Mubarak.

Inilah sukarnya rakyat Mesir. Bergelumang nyawa mahu menjatuhkan Mubarak tetapi hasilnya nanti belum tentu kekuasaan itu dipimpin oleh mereka yang diinginkan.

Namun begitu rakyat Mesir perlu bangkit buat perubahan daripada gejala rasuah bermaharajalela dan penipuan demokrasi. Pilihan raya di Mesir bukan sahaja tidak adil malah penuh penipuan.

Rakyat yang bukan pro Mubarak dinafikan hak mengundi. Kertas undi boleh dibawa masuk sewenang-wenangnya dalam kotak undi bagi mengekalkan kuasa Mubarak.

Hasilnya dinasti Mubarak menjadi orang terkaya dalam dunia. Inilah manusia yang penuh gila kuasa dan kekayaan. Tidak akan pernah rasa cukup dan puas.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP