Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, February 23, 2011

Qaradawi fatwa bunuh Muammar Gaddafi

KETUA Persatuan Ulama Muslimin Sedunia, Sheikh Yusuf al-Qaradawi menyeru tentera Libya supaya menembak pemimpinnya, Muammar Gaddafi sebagai jalan menyelamatkan mereka daripada menghala senjata kepada rakyat yang menuntut pembebasan daripada penindasan pemimpin itu.

"Sesiapa dalam tentera Libya mampu menembak peluru ke arah Gaddafi maka mereka harus melakukannya," kata Qaradawi kepada saluran berita al-Jazeera yang berpusat di Qatar.

Sehubungan itu petugas di Kedutaan Libya di Malaysia membuat protes sekitar satu jam meneriak: “Game Over, Gaddafi!”

Sementara di India, Duta Kedutaan Libya, Ali al-Essawi, meletak jawatan sebagai tanda bantahan terhadap kerajaannya menggunakan kekerasan keatas para demontrasi di negeri itu.

Bagaimanapun petugas pejabat Kedutaan Libya di Malaysia, Usamah Saleh berkata duta besar dan sebahagian staf tetap kembali bekerja pada Rabu dan tiada diplomat mengundur diri dari jabatan tersebut.

Yusuf al-Qaradawi, dipandang sebagai pemimpin spiritual kumpulan pembangkang Ikhwanul Muslimin di Mesir, membuat seruan tersebut pada hari Isnin lalu melalui sebuah fatwa menentang pemimpin Libya yang telah berkuasa selama lebih daripada 40 tahun.

Libya ketika ini turut menerima tekanan daripada penunjuk perasaan pro-demokrasi yang bangkit oleh arus inspirasi revolusi rakyat di Mesir dan Tunisia, yang berjaya menggulingkan presiden kedua-dua negara tersebut.

"Membunuh Gaddafi akan menyingkirkan rakyat Libya dari dirinya," kata Qaradawi yang juga mengetuai Persatuan Antarabangsa untuk Cendekiawan Muslim. Beliau kembali ke Mesir selepas 30 tahun tidak boleh memasuki negeri itu.

Qaradawi mengatakan agar tentera Libya untuk tidak mematuhi perintah menyerang rakyat mereka sendiri, dan mendesak duta besar Libya di seluruh dunia untuk memisahkan diri dari rejim Gaddafi.

Gaddafi telah mengerahkan jet pejuang untuk menembak para penunjuk perasaan bagi menghalang kebangkitan yang bakal menjadi sebuah revolusi dalam waktu terdekat.

Pasukan yang setia kepada Gaddafi juga dikatakan telah menggunakan peluru tajam terhadap para demonstran di tengah laporan yang menunjukkan adanya tentera upahan asing bersenjata di ibukota, Tripoli.

Para demonstrasi Libya, bagaimanapun, telah dilaporkan berjaya merebut beberapa kota.

Persekutuan Antarabangsa untuk Hak Asasi Manusia berkata sebanyak 400 orang setakat ini telah terbunuh selama demontrasi itu diadakan.

Ali al-Essawi menyeru masyarakat antarabangsa untuk menghentikan tindakan keras pemerintah Libya terhadap para demontrasi.

"Mereka sewenangnnya membunuh orang tidak berdosa, hal itu tidak dapat diterima. Kita harus menghentikan pertumpahan darah di Libya kerana ia merupakan tanggungjawab masyarakat antarabangsa,” katanya.

Kedutaan Besar Libya di Malaysia mengutuk tindakan `barbar’ membunuh warga awam yang berdemontrasi menentang kerajaannya.

Dalam sebuah kenyataan di keluarkan di sini, berkata kedutaan mengatakan bahawa mereka akan berdiri bersama dengan warga negara Libya.

"Kami sangat mengutuk pembunuhan, tindakan barbar criminal terhadap warga awam kami yang tak berdosa."

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP