Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, February 24, 2011

Ustaz Mansor meninggal... Innalillah....

MEMANG kalau ikut hati rasa nak balik. Lagipun mak yang call bagi tahu Ayah Dee, Ustaz Mansor meninggal tapi rasa penat tak hilang kerana kerja 48 jam berturut-turut dari Isnin dan Selasa.

Hari Rabu dapat rehat tapi rasa macam tak cukup. Jadi hanya mampu ucap takziah je la. Ikut hati memang nak pulang ingatkan banyak sejarah lalu bersama keluarga Ayah Dee Mansor.

Masa budak dulu boleh dikatakan selepas solat isyak selalu makan rumah Ayah Dee. Masa remaja ada pulak main story.

Lepas remaja Ayah Dee dan isterinya pulak tengok aku semacam. Nak buat macam mana aku selalu dengar kaset ceramah Ustaz Ghazali Hazbullah dan Tuan Guru Abdul Hadi serta yang lain itu sampingan.

Rupanya yang sampingan itu politik maka terikut aku dengan politik Pas. Perjuangan Islam.

Tapi aku mulanya minat Islam. mahu dalami Islam. Terikut dengan Tabligh. Tidak la keluar 40 hari. Cuma tiga hari. Tapi tiga hari tu kesan dia bawa aku letak sembayang lima waktu.

Pasal tu bila kawan-kawan kutuk Tabligh, aku lawan. Ala kadar la... bukan lawan prinsip. Cuma pendekatan dia je yang boleh orang lekat sembahyang.

Mungkin itu tidak kisah sangat tapi bila aku ikut sama perjuang dalam Pas habis satu kampung kata aku ikut ajaran sesat.

Ayah Dee tak adalah marah sangat kat aku tapi aku tak tahu dia kata apa kat mak aku. Tapi sejak itu aku dah ada prinsip. Orang tidak boleh permainkan aku.

Susah ke senang ke kita tetap tenang dengan apa yang kita pegang.

Namun sejak isu Anwar 1997. Aku pernah jumpa Ayah Dee bila pulang ke kampung. Dia bertanya khabar tentang Anwar.

Ayah Dee nampak macam ikut minat bila aku bercerita. Tapi aku rasa dia lebih ikut perkembangan Anwar bukan daripada cerita aku.

Kerana aku tahu anaknya Naimah yang giat dalam Abim mungkin dapat bawa perubahan pada Ayah Dee.

Lagipun tidak mustahil. Ayah Dee sebenarnya pun, dahulunya orang Pas. Cuma dia beralih angin dapat guru tahmir. Tapi lepas pencen mungkin boleh beralih angin balik.

Kepada Mohamad, Kasmani dan anak bungsu Ayah Dee, naimah atau apa dah lupa pulak nama dia.

Naimah sebuah nama story kat Siasah tapi nama anak Ayah Dee kalu tak silap lebih kurang je dengan Naimah... atau Nor Hashimah atau Hashimah. Ah! lupa...

Takziah diucap kepada keluarga Ayah Dee. Harap banyak bersabar dibawa bersolat.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP