Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, February 11, 2011

Nik Aziz pun lama perintah tetapi dia tidak tamak

“Nik Aziz pun lama memerintah kenapa tidak ada orang suruh dia letak jawatan. Kenapa Taib Mahmud sahaja disuruh letak jawatan. Nik Aziz pun apa kurangnya lama memerintah,” kata kawan saya.

(Gambar rumah Nik Aziz) Mungkin sekali imbas mudah sahaja kita terikut dengan hujah tersebut. Faktor lama sehingga Taib Mahmud dijadikan sasaran penulis blog supaya meletak jawatan.

Siasah terbaru diruangan blog menyiarkan cerita Anwar Ibrahim memberi tekanan kepada Taib Mahmud supaya meletak jawatan. Dakwaan Anwar ialah kebangkitan rakyat Mesir mendedak Presidennya, Hosmi Mubarak meletak jawatan kerana sudah 30 tahun memerintah.
Taib Mahmud, Ketua Menteri Sarawak lebih 36 tahun. Ada persamaan dengan Mubarak.

Mungkin juga Nik Aziz, Menteri Besar Kelantan boleh dikaitkan persamaan tersebut.
Desakan rakyat Mesir sebenarnya bukan sahaja lama memerintah tetapi kegagalan Mubarak mengwujudkan peluang pekerjaan. Mubarak juga gagal menarik pelaburan kerana Mesir dibawah pemerintahan beliau penuh dengan rasuah.

Mesir dikenali dengan negeri budaya ilmu tetapi ketamadunan serta daya fikir tidak kearah itu. Mesir penuh dengan diktator, rasuah, penyelewengan, pemerasan golongan miskin. Ia seolah mengambarkan negeri tidak bertamadun.

Taib Mahmud mungkin tidak mewarisi sepenuhnya sifat Mubarak tetapi usia pemerintahan beliau ada persamaan. Selain itu Taib Mahmud juga mewarisi kekayaan Mubarak. Kebiasaan sifat pemimpin diktator atau pemimpin yang mengambil kesempatan dibawah pemerintahan akan mengaut dan mengumpul harta kekayaan.

Ia sudah hilang amanah. Kekayaan Taib Mahmud boleh diekses melalui internet. Harta luar negeri dan dalam negeri.

Kerana sifat ketamakan harta dan pangkat bagi melindungi harta itu menyebabkan amanah keatas kepala pemimpin seperti itu hilang.

Inilah yang membezakan Taib Mahmud dengan Nik Aziz. Ya! Memang Nik Aziz juga lama memerintah tetapi ia tidak tersentuh dengan tamak harta, rasuah dan penyelewengan.
Nik Aziz masih tinggal di rumah kayunya di Pulau Melaka. Mungkn kalau dilelang mungkin harganya mahal kerana nilai beliau seorang menteri besar. Tetapi kalau dijual dengan harga pasaran… agaknya tak sampai ratus ribu.

Beliau tidak ada rasuah. Kalau ada, sudah lama Umno dan SPRM menjatuhkan beliau. Taib Mahmud selamat walaupun rasuah kerana Umno tetap membela pemimpin BN yang rasuah.

Jadi ia bukan isu lama memerintah tetapi lama perintah terpalit dengan ketamakan mengumpul harta peribadi sehingga peluang rakyat terabai. Ini yang patut ditukar.
Tidak semestinya lama itu tidak bagus. Kalau dia perintah lama tetapi kuasanya yang ada pada dia tidak digunakan sewenangnya untuk peribadi malah cara pemerintahan tidak ada rasuah, orang ini lebih baik memerintah.

Ini kerana belum tentu orang yang ganti dia lebih baik daripada dia. Nak cari orang seumpama itu bukan senang kerana orang baik yang fikir tentang rakyat dan dosa sangat jarang ditemui.

Maka lebih baik orang baik seperti ini memerintah lebih lama sampai dia akhir hayat.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP