Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, February 13, 2011

Apa Allah mahu bagi tahu kita

DISEBALIK kematian wakil rakyat berpanjangan dan pilihan raya kecil berterusan sudah tentu ada sesuatu pada kejadian tersebut.

Tetapi akal kita tidak mampu meneroka apa yang mahu diberitahu Allah kepada kita. Terasa makin cetek ilmu kita. Terasa kecilnya diri kita bila kita hanya mampu melihat kematian sama Adun atau ahli Parlimen berturutan.

Najib pada awal penggal selepas pilihan raya umum ke 12, mengumumkan tidak mahu menyertai plihan raya akibat kekalahan berterusan BN kepada Pakatan Rakyat (PR).

Bagaimanapun bila BN menang berterusan sejak akhir ini, seolah BN berdoa semoga ada wakil rakyat mati dan pilihan raya kecil memberikan kemenangan kepada BN untuk menunjukkan BN sudah berubah dan kembali menarik sokongan rakyat.

Ghairah PR terhadap pilihan raya kecil cukup bersemangat seolah mahu pilihan raya kecil diadakan setiap bulan kerana sentiasa menang dalam pilihan raya kecil.

Apa lagi Pas turut mencatat pencapaian hebat bila menang di kerusi Parlimen yang dimenangi Umno pada pilihan raya umum 2008. Parlimen Kuala Terengganu itu akhirnya dirampas Pas dalam pilihan raya kecil.

Pas juga dapat mengekal kemenangan pada pilihan raya kecil yang telah dimenangi pada pilihan raya umum kecuali Dun Galas.

Begitu juga PKR yang pada awal penggal cukup kemas tetapi mula lemah sejak gagal mempertahan kerusi Parlimen Hulu Selangor.

Namun DAP dapat mengekalkan prestasi walaupun penghujung penutup pilihan raya kecil bagi penggal ini apabila dapat menawan Parlimen Sibu.

Pening juga untuk kita analisis bila ia tidak menguntungkan Pas. Selepas Galas, Tenang, akan datang Merlimau dan mungkin Kerdas, ia memberitahu betapa lemahnya Pas. Mengharap sokongan Cina tetapi tidak mampu menarik pengundi kaum mereka.

Dalam masa orang bukan Islam tidak hirau isu negara Islam kalangan pemimpin Pas masih lagi mahu berselindung tentang negara Islam. Akhirnya undi orang Islam lari.
Umno sudah masuk kampung memberitahu tahu pengundi bahawa; “Siapa kata Pas mahu negara Islam. Lihat kenyataan Dr Zul Parlimen Kuala Selangor kata; “Pas tidak perjuangkan negara Islam.”

Nabi saw memang tidak meletakkan rasulullah pada perjanjian Hudaibiyah tetapi tetap diakui sebagai Rasulullah pada orang Islam.

Tolenrasi itu pun jangan sampai undi orang Islam lari tinggalkan Pas kerana tidak percaya Pas mahu tegakkan negara Islam. Apa lagi orang Johor banyak terdidik secara Islam terutama sekolah agamanya.

Walaupun pemahanan Islam itu masih jauh pada orang Johor tetapi mereka terdidik dengan sekolah agama itu rasa mereka lebih Islam daripada Pas.

….Wa Allahu aklam.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP