Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, September 19, 2011

Sultan perlu ubah menteliti rakyat sultan = judi

SUDAH sampai masanya ketua agama mereformasikan minda rakyat selama ini yang sinonim dengan sultan = judi… disebabkan satu dua sultan hingga mencemar institusi itu sebagai ketua agama.

Maka perlu bagi sultan tampil di masjid sebagai ketua agama dan menyampaikan kuliah kepada rakyat jelata yang hauskan ilmu Islam. Ini adalah langkah terbaik untuk buang badi sultan = judi atau arak.

Dalam masa kerajaan negeri menyekat tauliah kerana bimbang menyampaikan ilmu sesat maka banyak masjid kekurangan tenaga pengajar kuliah agama.

Selain itu, rakyat mengharapkan sangat ada pihak yang menyampaikan ajaran Islam sebenar di masjid. Oleh kerana itu, ketua agamalah yang perlu dipertanggungjawabkan.

Dengan itu, mungkin tiada lagi yang akan bersungut ajaran ilmu sesat di masjid yang disampaikan oleh pihak yang tidak bertauliah.

Kita tengok sultan Kelantan tampil dengan perwatakan sebagai ketua agama. Maknanya amanah yang diberikan kepada beliau dipikul secara jujur dan tawaduk.

Apakah sultan perlu kepada reformasi seperti berlaku kepada Kelantan. Memang pun rakyat mengharapkan sultan seumpama itu sebagai pembimbing rakyat.

Tetapi kalau sultan terikut dengan perangai Umno suka rasuah, maka sultan sebagai
ketua agama tidak akan mendapat tempat di hati rakyat. Samalah rakyat sudah tidak suka Umno.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP