Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, October 19, 2011

Pas boleh baca Himpunan Sejuta Umat

ANDA sebagai orang awam umat Islam boleh pergi ke Himpunan Sejuta Umat di Stadium Shah Alam kerana anda tidak perlu usul motif atau agenda disebalik perhimpunan tersebut.

Pas mengambil keputusan tidak terlibat himpunan itu mungkin memahami disebalik program itu. Pas sudah 60 tahun berpolitik dan ia semakin matang. Maka itu hak Pas.

Bagaimanapun setakat ini kita tidak dengar pula Umno sertai perhimpunan itu. Begitu juga dengan parti politik lain sama ada PKR atau lainnya.

Memang pada wajah Cikgu Azmi Hamid terbayang keikhlasan tetapi beliau bukan orang politik yang penuh dengan agenda terselindung.

Cikgu Azmi orang ikhlas dan beliau orang NGO. Beliau memahami kedudukan orang Islam dimurtad. Perasaan siapa tidak tersentuh. Malah inilah yang diperjuangkan Pas selama ini pun. Umno pula lena diulik kemewahan.

Jiwa beliau sensitive maka beliau tampil dengan keikhlasan untuk menyelamatkan akidah umat Islam. Itu hak Cikgu Azmi. Hak dan perjuangannya hanya Allah Taala yang mampu membalas.

Cuma apa yang saya mahu beritahu ialah program tersebut ada kesinambungan politik pihak tertentu setelah usaha pertama gagal.

Ada pihak tertentu. Hingga yang cerdik pelajaran habis darjah pun boleh diulik.
Sebab itu kata orang, pengalaman pun penting bukan sahaja ilmu. Ada pengalaman tetapi tidak ada ilmu pun tidak jadi juga.

Pengalaman itu mematangkan kita menilai sama ada orang telah menggunakan kita atu tidak. Sama ada kita berbaik dengan pihak musuh, kita yang bawa musuh atau musuh bawa kita.

Saya orang perjuangan dan merasai serba sedikit tentang politik walaupun saya tidak minat politik. Tetapi saya perlu memahami politik supaya perjuangan Islam terus relevan serta memahami semasa.

Jika tidak, kita jadi macam cikgu Azmi dan pandangan beliau yang sentiasa lurus. Maka dengan mudah dipermainkan oleh agenda politik pihak tertentu.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP