Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, July 27, 2011

Najib suka biometrik kerana dapat tipu secara bersistem

CHIP pada kad pengenalan atau maykad yang rosak tidak halang biometrik mengenali pengundi dan untuk mengundi, kata Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar. Maknanya pengundi yang ada kad pengenalan sementara tidak halang dia mengundi.

Biometrik mampu mengesan seorang pengundi mempunyai banyak kad pengenalan tetapi dia tidak menghalang seorang pengundi yang mempunyai banyak kad pengenalan itu boleh mengundi banyak kali. Kenapa?

Pengundian acap kali oleh seorang pengundi tidak berlaku setempat tetapi pelbagai tempat dan negeri. Itu bagi seorang pengundi yang menggunakan nama orang lain sama ada nama pengundi yang sudah meninggal untuk mengundi.

Kerjasama antara Umno dengan Jabatan Pendaftaran Negara telah melahirkan banyak kad pengenalan palsu. Pegawai JPN telah mengakui perkara ini dan ia telah diambil tindakan ditukar ke tempat lain.

Di Sabah ketika BN mahu menawan kembali Sabah yang diperintah PBS, banyak kad pengenalan palsu dikeluarkan. Bila BN menang pegawai Imigresen di ISAkan.

Satu kes lagi seorang pengundi dengan menggunakan satu kad pengenalan tetapi mengundi banyak kali di tempat berlainan atau di negeri berlainan.

Biometrik mampu kesan tetapi biometrik juga tidak mampu halang ia mengundi acap kali kerana biometrik mengesan ia adalah pengundi sah dalam daftar pemilih.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP