Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, July 7, 2011

Agong selamatkan rakyat

AGONG membuat kenyataan berhubung perhimpunan Bersih 2.0 adalah kemungkinan sikap prihatin beliau tarhadap rakyatnya berikutan berlaku tangkapan sewenangnya tanpa mengikut peraturan dan undang-undang.

Maka bagi beliau perlu campurtangan bagi menyelamatkan rakyatnya daripada sikap rakus pemerintah.

Beliau tidak meggunakan kuasanya untuk membatalkan perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai sebagaimana yang diharapkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak sebaliknya mengarahkan kerajaan dan rakyat berbincang bagi mengwujudkan demokrasi adil.

Agong juga melihat kebimbangan ancaman nyawa rakyatnya apabila pemerintah terlalu gila kuasa sehingga sanggup membiarkan pembunuhan.

Ini kerana kebarangkalian yang timbul mungkin lebih dasyat daripada demontrasi sebelumnya apabila ada pihak yang cuba melakukan provokasi dalam perhimpunan itu apabila terdapat kehadiran Perkasa dan pemuda Umno.

Sementara Najib akan berlepas ke luar negeri pada 8 Julai. Ini mengingatkan rakyat bagaimana kelakuan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad semasa pembunuhan di Memali beliau berada di luar negeri.

Apakah Najib akan menggunakan pendekatan lebih keras daripada Mahathir dalam menangani para demontran? Kemungkinan itu memang lebih besar kerana Najib sedang menghadapi zaman kejatuhan Umno dan Barisan Nasional (BN).

Rakyat juga masih ingat 'tragedi berdarah' di Batu Buruk Kuala Terengganu pada 8 September 2007. Polis dikatakan sengaja menembak Suwandi dan Azman dalam perhimpunan Bersih pada sebelah malam itu.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP