Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, August 29, 2011

Utusan Malaysia = penjajah Inggeris

Sunnah Nabi saw adalah sebagaimana yang diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani rh yang dinukilkan daripada Jubair bin Nufair ra katanya:
“Apabila para sahabat Rasulullah saw bertemu di hari raya, sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’ (Semoga Allah menerimaamalan kami dan amalanmu).” – Rujuk Fath al-Bari, al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani, , jil. 5, ms. 270-271. Menurut beliau hadis ini berstatus hasan.

Timbalan Presiden Pas, Haji Mohamad Sabu cerita tentang filem Bukit Kepong tidak sesuai untuk dikatakan cerita menuntut kemerdekaan menentang penjajah. Ini kerana peristiwa Bukit Kepong berlaku 1950 bukan menentang penjajah Inggeris tetapi dok bekerjasama dengan British.

Jadi maknanya Umno memang tak layak sambut merdeka sebab dia tidak berjuang pun untuk merdeka tetapi lebih kepada tali barut Inggeris sekat perjuang kemerdekaan yang mahu tuntut kemerdekaan.

Bagaimana pun merdeka 1957 memang Umno boleh sambut pasal dia dipergunakan Inggeris untuk sekat PKKM dan diberi merdeka oleh British.

Sebab itu bila Mat Sabu kata Umno bukan pejuang tetapi `auuu' memang betul sebaliknya diputar belit oleh utusan malaysia. Memanglah utusan ini sama macam penajajah.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP