Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, September 27, 2010

"Lawan" Israel, aktivis Yahudi berlayar ke Gaza

Sebuah kapal yang membawa aktivis Yahudi dari Israel, Eropah dan Amerika Syarikat hari Ahad semalam (26 September) belayar dari Cyprus menuju Gaza, dalam usaha untuk mematahkan sekatan Israel di wilayah Palestin, lapor seorang wartawan AFP.

Kapal yang membawa para aktivis yang bernama "Irene" tersebut meninggalkan pelabuhan Famagusta di utara yang dikuasai Turki di pulau Mediterranean timur pada petang hari dan tercatat lapan aktivis, tiga di antaranya adalah ahli awak, dan dua wartawan yang menyertai kapal itu.

"Saya ingin meningkatkan suara saya melawan kejahatan agar menarik perhatian dunia bagi 1.5 juta orang penduduk Gaza yang dikepung. Ini tidak berperikemanusiaan," kata Rami Elhanan, seorang aktivis keamanan Israel yang kehilangan puterinya yang berusia 14 tahun pada tahun 1997.

Dasar Israel terhadap Gaza tetap menolak misi kapal Irene dan menyebutnya sebagai "provokasi."

"Jika mereka serius ingin memindahkan bantuan ke Gaza, mereka boleh dengan mudah melakukannya setelah menjalani tapisan untuk mencegah penyeludupan persenjataan," kata Andy David, juru bicara Israel Kementerian Luar Negeri, merujuk kepada pelabuhan di Israel dan Mesir yang telah menerima kargo untuk pengangkutan darat ke Palestin.

Ketika ditanya apakah angkatan laut Israel akan cuba untuk bertindak keras semula atau menahan aktivis Yahudi, David menolak berkomentar.

"Berbanding dengan sekatan yang mendahului mereka hal ini sangat kecil," kata kapten kapal Irene, Glyn Secker, seorang warga Inggeris 60 tahun, yang merujuk kepada pengurangan sekatan. Masyarakat Gaza banyak yang menderita kerana dibarikade oleh Israel."

Kumpulan itu berkata, mereka membawa ubat, penulen air dan mainan pendidikan ke Gaza. (Fqaby)

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP