Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, September 22, 2010

Amerika menunggu bangkrap

Congressional Budget Office (CBO) Amerika Syarikat mengatakan bahawa hutang nasional AS sebenarnya jauh lebih tinggi daripada jumlah rasmi yang diberitahu.

Ketika ini hutang AS secara rasmi dikeluarkan mencapai $ 13.4 trilion USD. Begitu menurut analisis CBO atau Pejabat Anggaran Kongres yang dilapor pada hari Ahad lalu oleh New York Post.

"Kerajaan (Amerika) berbohong tentang jumlah hutang. Lihatlah dalam perakaunan Enron," kata Laurence Kotlikoff, ekonomi di Boston University dan co-penulis The Coming Generational Storm: What You Need to Know about America's Economic Future.

"Masalahnya kami melihat sebuah letupan di sektor pengeluaran," tambah Andrew Moylan, pengarah urusan kerajaan untuk Syarikat Wajib Pajak National (National taxpayers Union).

Pada tahun 1980, hutang Amerika yang diakumulasi oleh Kerajaan Persekutuan-adalah $ 909 bilion. Menurut CBO, ini mewakili sekitar 33 peratus daripada produk domestik kasar.

Tiga puluh tahun kemudian, berdasarkan jumlah tahun ini di kuartal kedua, CBO berkata hutang sudah mencapai $ 13.4 trilion, atau 92 peratus daripada KDNK.

CBO menganggarkan hutang seharusnya berada di kisaran $ 16.5 trilion dalam masa dua tahun, atau 100,6 peratus daripada KDNK. Tapi jumlah ini tidak lengkap.

Mereka tidak mengira kewajipan misalnya menghabiskan anggaran yang diperlukan untuk Jaminan Sosial dan Kesihatan, yang merupakan program pembayaran untuk Kerajaan.

Dalam kes Jaminan Sosial, awal tahun 2016, kerajaan AS akan membayar lebih banyak lagi dibandingkan dengan apa yang boleh mereka himpunkan dari cukai.

Menurut para pegawai, tanpa langkah-langkah dasar-seperti pemotongan bayaran gaji atau cukai yang lebih tinggi-sistem ini jelas berada di jalan kebangkrapan.

"Tanpa perubahan," tulis Michael Astrue, Komisaris Jaminan Sosial, "pada tahun 2037, Social Security Trust Fund akan kebobolan. Wang yang ada hanya cukup untuk membayar sekitar $ 0.76 untuk setiap keuntungan dolar."

Kotlikoff dan Moylan bersetuju hutang nasional AS jauh lebih daripada jumlah rasmi $ 13.4 trilion, tetapi mereka belum sepakat menentukan jumlah yang tepat. Kotlikoff berkata hutang sebenarnya adalah $ 200 trilion. Sedangkan Moylan mengatakan jumlahnya kemungkinan sekitar $ 60 trilion.

David Walker, Jeneral Pengawas Kewangan AS 1998-2008, meyakinkan rakyat Amerika bahawa perbelanjaan kerajaan dan hutang persekutuan adalah ancaman yang lebih besar daripada keganasan.

Kotlikoff, Moylan, dan Walker bersetuju bahawa masalah Amerika telah memburuk dalam beberapa tahun terakhir. (Sa / news.com.au)

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP