Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, September 23, 2010

GPS NAVIGATOR SYSTEM

Global Positioning System (GPS) atau dalam bahasa Malaysianya Sistem Kedudukan Sejagat atau Sistem Penentududukan Sejagat merujuk kepada sistem yang menentukan kedudukan seseorang melalui rujukan silang dengan satelit yang mengelilingi Bumi.

Ia merupakan satu-satunya sistem pandu arah satelit yang berfungsi hari ini. Sekumpulan antara 24 dan 32 satelit memancarkan isyarat masa jitu menggunakan radio kepada penerima GPS, yang membolehkan kedudukannya (longitud, latitud dan altitud) dikenal pasti dalam apa jua cuaca, siang dan malam di mana-mana di Bumi.

Bagi awam digunakan untuk pandu arah: GPS digunakan di seluruh dunia sebagai pembantu pandu arah dalam kereta, pesawat dan kapal. Sistem ini juga boleh digunakan dalam mesin penuai, trak lombong dan lain-lain.

Keterangan gambar: Teksi di Kyoto, dilengkapi dengan sistem GPS, merupakan contoh bagaimana teknologi GPS boleh digunakan dalam aktiviti rutin.

Penerima GPS tangan boleh digunakan oleh pendaki gunung dan pengembara. Penerima GPS murah seringkali diberkaskan dengan PDA, komputer kereta ataupun sistem pengesan kenderaan.

GPS NAVIGATOR SYSTEM
Dengan 4.3" TFT touch screen, high resolution 480 x 272 pixels.

Kami menawarkan dengan harga hanya RM450. Order Now Hubungi 013-3354513

1. CPU:SIRFAtlas 533MHZ
2. Operate system: WinCE 6.0
3. Built in High precision SiRF Star III GPS system: cold start<45sec, hot start< 1sec(outdoor), worm start<18sec
4. Built in GPS antenna and it also can connect external antenna
5. SDRAM: 128MB(NAND).
6. High speed USB2.0,480MBPS.
7. Built in one rechargeable lithium battery(1000-1300mAH).
8. Input DC 12V, charged by AC charger or car charger.
9. Voice Navigation.
10. Support WINCE and PDA system.
11. Audio player support:MP3, WAV, MID,DAT,ASX.
12. Video player support:MP4, AVI, ASF, WMV, SEF,
13. Photo browser support:JPG, PNG, GIF, BMP.
14. Supports both of LCD and CVBS display.
15. Support SD card Navigationsoftware up to 4GB.
16. Support
TXT format E-book.
17. Suppotr multi countries E-map, can be upgrade thro SD/MMC card.
18. Support multi language: English, German, Italian, Spanish, French, Nederlands, Denish, Greece,Norwegian, Portuguese, Swedish, Czechish, Russia, Hungarian, Poland, Turkish, Finnish, Romania, Malaysia.
19. FM TRANSMITER , AV IN,bluetooth ( optional )

[Accessories] [Packing]
User manual: 1pc
AC Adapter: 1pc N.W.0.2Kg
Car charger: 1pc G.W;0.75Kg
USB data line: 1pc
Product size: 1.5cm*8cm*12cm
Earphone line: 1pc
Color box size: 19*19*10cm
bracket: 1set 1CTN; 20pcs
color box: 1pc
sd card 2gb 1pc

Sejak mula beroperasi pada 1993, GPS telah menjadi kemudahan sejagat yang penting, amat diperlukan untuk pandu arah moden di darat, laut dan udara di serata dunia, selain menjadi alat penting dalam pembuatan peta dan pengukuran tanah. GPS juga memberikan rujukan masa jitu, seperti yang diperlukan dalam telekomunikasi dan sesetengah kajian saintifik, termasuklah kajian mengenai gempa bumi.
50th Space Wing.png

Pada mulanya GPS direka untuk tujuan ketenteraan oleh Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat bagi mengendali sistem pensasaran peluru berpandu semasa Perang Dingin, tetapi kini ia telah digunakan bagi kegunaan awam. Nama rasminya ialah NAVSTAR GPS dan ia dikawal selia dari Kem Tentera Udara Schriever di Colorado. Kos penyelenggaraan sistem ini ialah US$400 juta setahun.

GPS mula diaktifkan untuk umum pada 17 Julai 1995. Mulai Ogos 2000, Sistem Penambahan Luas-Kawasan (WAAS) meningkat ketepatan isyarat GPS sehingga 2 untuk penerima GPS yang sesuai. Dengan menggunakan teknik tertentu seperti Pembezaan GPS (DGPS), kejituan GPS boleh mencapai 1 cm untuk jarak dekat.

Kegunaan Lain

* Ketenteraan: GPS membolehkan peluru berpandu menepati sasaran, dan juga memperbaiki pemerintahan dan pengawalan tentera melalui kesedaran lokasi yang bertambah. Penerima GPS awam mempunyai had secepat mana maklumat mengenai kelajuan dan altitud sesuatu koordinat dikemaskini bagi mengelakkan pihak lain menggunakannya untuk tujuan penyasaran peluru berpandu.

* Pengukuran: Peninjau dan pengukur tanah menggunakan alat GPS yang lebih mahal dan tepat untuk mencari sempadan, struktur dan penanda tinjauan, dan untuk pembinaan jalan.

* GPS dalam kapal terbang: Kebanyakan sistem penerbangan membenarkan kegunaan alat GPS biasa dalam penerbangan, kecuali ketika mendarat dan berlepas, sama seperti alat elektronik lain. Larangan menggunakan GPS biasanya disebabkan oleh isu keselamatan, iaitu tidak mahu penumpang memetakan jalan penerbangan. Sebaliknya, sesetengah penerbangan pula menyepadukan GPS ke dalam sistem hiburan penerbangan.

* Rujukan masa jitu: Banyak sistem penyegerakan menggunakan GPS sebagai sumber masa yang tepat. Contohnya ketika menggunakan penderia semasa dalam eksperimen seismologi, GPS boleh digunakan untuk merekod masa tepat sesuatu aktiviti berlaku.

Jam atom pada satelit diset pada "masa GPS", iaitu bilangan saat sejak 00:00:00 UTC, 6 Januari 1980. Hari ini, masa GPS adalah cepat 14 saat berbanding UTC, disebabkan ia tidak mempunyai saat lompat. Jadi setiap penerima akan menambahkan pengimbang masa (yang turut dipancarkan secara berkala) untuk menunjukkan waktu UTC atau waktu tempatan dengan betul.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP