Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, June 3, 2012

Agah Fathul Bari nak debat dengan Hadi, Nik Aziz

Fathul Bari memang jenis tak sedar diri. Dia pun bukan pembuat dasar Umno. Katakan kalau kebenaran berpihak kepada dalam debat Fathul dengan Hadi atau Nik Abdul Aziz, apakah Fathul mampu mengubah dasar Umno? Tentu tidak.

Saya sebelum ini hormat juga Fathul walau pun dia jadi ulama muda Umno. Saya ada alasan kerana melihat perkembangan latar belakang beliau. Kalau beliau orang jujur apa salahnya berdebat dengan pemuda Pas dan rakyat boleh lihat kebenarannya.

Buat apa kita nak sembunyikan kebenaran. Bercakap dan berbahaslah atas kapasiti anda sebagai ulama Umno untuk mempertahankan apakah Umno selaras dengan perjuangan Islam.

Atau anda tahu Hadi dan Nik Aziz tidak melayan anda maka anda mengelak untuk berdebat dengan pemuda Pas dengan berdalih mahu debat dengan kedua pemimpin tertinggi Pas itu yang mempunyai kuasa pembuat dasar.

Berita berikutnya;

Fathul Bari Enggan Berdebat, Beri Syarat
Berita Oleh: pemudagombak

SHAH ALAM: Sekretariat Ulama Muda UMNO (ILMU) hari ini menyatakan kesediaannya mengambil bahagian dalam debat anjuran Pemuda PAS Gombak jika ia disertai oleh pucuk pimpinan parti itu.

Ketua Pegawai Eksekutif Ilmuan Muda Malaysia Fathul Bari Mat Jahaya juga berkata topik perbahasan, PAS vs Umno: Siapa Sesat yang dipilih oleh Pemuda Pas Gombak harus dikaji semula supaya tidak meremehkan Islam.

"Kami berbesar hati menyambut jemputan ini tetapi lebih berminat berdiskusi dengan orang-orang berperingkat tinggi dalam PAS.

"Bukan tak mahu (debat) dengan mereka (Pemuda PAS Gombak) tapi lebih berminat dengan Nik Aziz ataupun Hadi Awang," katanya ketika dihubungi MyChannel13.com.

Fathul berkata sebarang debat antara ILMU dengan individu yang tidak punya kuasa untuk membuat perubahan pada dasar PAS tidak akan membawa apa-apa makna.

“Mereka bukan golongan pembuat dasar. Kita (mahu) bercakap dengan golongan pengeluar kenyataan-kenyataan dalam PAS seperti Hadi dan Nik Aziz.

”Kata-kata mereka adalah pemutus dalam PAS. Jadi perbincangan itu patut berlaku dengan mereka. Jika tidak ia tidak akan mencapai satu penyelesaian yang baik,” katanya.

Semalam, Dewan Pemuda PAS Kawasan Gombak mengundang ILMU untuk menyertai program debat itu pada 26 Jun.

Fathul juga menegaskan debat untuk menentukan parti yang mana sesat hanya akan menjurus kepada perbahasan yang sia-sia.

"Siapa sesat ? Tajuk itu awal-awal sudah membentuk satu persepsi kalau siapa yang menang pihak lawannya yang kalah bererti dia sesat,” kata beliau.

"Sewajarnya kita berbicara hal tanggungjawab kita sebagai orang-orang politik, orang-orang agama dalam politik untuk menyampaikan Islam," jelasnya.

Fathul berkata beliau bagaimanapun menyifatkan perdebatan itu sebagai medan muzakarah bagi kedua-dua pihak.

"Usaha untuk mereka bermuzakarah satu usaha yang sangat baik tapi saya kira lunakkan sedikit cara kita meminta dan memohon, untuk mencabar dan berdebat.

"Mungkin intonasi saya berlainan dengan mereka atau mereka maksudkan 'mari berdebat...' tetapi bukannya nak berdebat siapa yang sesat," kata Fathul.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP