Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, November 15, 2011

Bersolatlah semoga kita termasuk orang ikut perintah Allah SWT

Hukum tidak solat Fardhu lima waktu adalah berdosa besar kerana ia adalah perkara wajib bagi seorang Islam yang baligh dan berakal atau mukallaf.

Solat adalah perintah Allah SWT dan hendaklah didirikan bagi menyatakan ketaatan kita kepada Allah SWT yang menciptakan kita. Ia mesti dilakukan walau dalam keadaan apa sekalipun atau sakit.

Perintah solat lima waktu dalam surah al-Israa’ ayat 78:

Bermaksud: Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula solat) subuh. Sesungguhnya solat subuh itu disaksikan (oleh malaikat).

Solat Fardhu adalah tiang agama, tidak sembahyang maknanya seseorang itu tiada agama.

Sekiranya seseorang itu menafikan solat seperti mengatakan solat lima waktu itu tidak wajib melakukannya atau hanya boleh melakukan hanya sekadar berniat sahaja maka perkara tersebut bukan sahaja berdosa tetapi seseorang itu boleh dihukum kafir.

Imam Malik kata jatuh kafir kalau tak sembahyang tanpa sebab. Imam Syafie kata jatuh fasik (pun masuk neraka juga) kalau ia masih yakin sembahyang itu fardu.

Dalam soal ini kita umat Islam harus berhati-hati kerana ada hadis riwayat Attabrani berbunyi:

"Sesiapa yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja, maka ia kafir terang-terangan."

Kita harus ingat bahawa Iblis dihukum kafir hanya kerana melanggar arahan Allah supaya ia sujud kepada Adam as tetapi Iblis engkar.

Iblis sombong maka ia termasuk golongan kafir.

Jika kita tidak sembahyang kerana sombong tidak mahu patuh arahan Allah SWT maka kita bimbang kita termasuk golongan iblis tadi.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP