Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, October 9, 2012

Seronok ada cabaran

Tidaklah hidup kita ini selari sahaja tiada gelobang. Ada kawan lama xsiasah dahulu (kenangan tu) telefon tanya pasal bara neraka. Saya kata dihujung kehidupan siasah bukan diawal namun harus ingat saya tetap suka kerana bergaul dengan mereka yang kita boleh bimbing. Sebab itu saya masih di sini walaupun Mohd Sayuti sudah keluar. Walaupun tugas saya tidak mampu untuk menulis tentang kebenaran dan keadilan, hanya mampu tulis rambu rambai tetapi saya masih mampu berdakwah dengan kawan-kawan saya. Saya suka mereka pun suka tetapi apabila sampai tahap anda disuruh tulis melagakan pas dan dap apa perasaan anda. Saya sedar dan hanya mampu seranah dalam hati bila sahabat perjuangan saya difitnah. Saya juga bersuara saya tidak suka fitnah tetapi dia kata: "kita tidak fitnah kita petik dari akhbar lain (utusan la tu geng sewaktu dengannya) cuma kita ini dikira subahat." Apakah subahat itu tidak berdosa. Saya rasa saya tidak boleh hidup bersama orang yang menghalalkan dosa. Kita umat Islam saling menyayangi. Kalau ada hujung rambut sakit hujung kaki ikut rasa sakit. Sebaliknya group ni dia tahu fitnah dan dia guna fitnah itu terhadap orang lain langsung tidak takut kepada Allah SWT. Dosa kita dengan Allah SWT senang Allah ampun ampun tetapi dosa kita dengan manusia. Kita kena jumpa manusia yang kita fitnah itu. Saya tidak kata kita tidak boleh menuduh orang lain tetapi beri peluang orang yang dituduh itu jawab. Jika tidak ia jadi fitnah. Seperti mana sahabat menuduh khalifah Umar `makan harta lebih' depan khalayak ramai. Ini adalah tuduhan dan ia akan jadi fitnah jika Umar tidak jawab. Umar memanggil anaknya, Abdullah dan Abdullah memberitahu baju yang dipakai Umar adalah sumbangan bahagiannya. Nah inilah kemulaian mereka yang ikut Islam. Boleh membuat tuduhan tetapi bagi peluang orang yang dituduh menjawab. Jika tidak ia menjadi fitnah. Bila diberi peluang tetapi yang dituduh tidak menjawab maka ada masalah lah tu. Macam najib bila orang ajak debat tapi dia tidak mahu debat kan ada hal tu.

0 comments:

Post a Comment

Jaringan

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP